Utveckla hela ön

Gotland2008-06-16 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är spännande och ibland förbryllande att läsa förslaget till Vision 2025, som ska behandlas på nästa fullmäktige den 18 juni. I avsnittet Bo och leva beskrivs ambitionerna att utveckla både land och stad. Det betyder dock inte att politikerna vill skjuta med hagelbössa över hela ön med alla former av service. Den koncentreras till visa serviceorter.
För att prioritera har politikerna delat in öns tätorter i olika nivåer av serviceorter. I nivå ett ligger Visby, som ska ha all tänkbar service för gotlänningarna. Visby är genom sin storlek den självklara centralorten på Gotland. Sedan kommer två serviceorter i nivå två, Hemse och Slite. Sist orterna i nivå tre, som bör utvecklas som stödpunkter för människorna på landsbygden, nämligen Burgsvik, Klintehamn, Lärbro, Fårösund, Roma och Katthammarsvik.
Detta överensstämmer ganska väl med den prioritering som gjordes i Vision 2010. Det är logiskt och rätt att göra denna prioriteringsordning av öns orter. Det är ju en omöjlighet att satsa överallt. Därför måste politikerna kraftsamla på främst Visby och sedan Slite och Hemse. Det ska återspeglas, när det gäller lokaliseringar av kommunala och statliga jobb och i den mån det går att styra näringslivets utveckling på Gotland.
Politikerna är överens om att bygga ut kollektivtrafiken. De skriver i Vision 2025: "En utveckling av kollektivtrafiken är en en av de viktigaste faktorerna för att hela det gotländska samhället ska kunna utvecklas hållbart." Med detta betonas hur viktigt det är att kollektivtrafiken måste få utvecklas och att politikerna ekonomiskt prioriterar kollektivtrafiken. En väl utbyggd kollektivtrafik gör att fler kan åka buss, istället för bil, till jobbet. Det är bra för miljön och bra för kommunens ekonomi. När fler åker buss istället för bil så minskar bilavdragen. Det ger miljoner mer i skatteintäkter till kommunkassan, då bilavdragen minskas radikalt.
I Visionen betonas att kollektivtrafiken måste utvecklas genom satsningar på intermodala lösningar. Jag var tvungen att slå upp detta för att förstå. Det betyder att kommunen ska underlätta byten mellan kollektivtrafiksorter. Idag finns bussar och taxi. Kan det skapas fler transportslag?
Vi får väl utgå ifrån att fram till 2025 kommer oljebristen och teknikutvecklingen gör att nya typer av fordon uppfinns. Dagens och framtidens fordon måste kombineras för att stärka kollektivtrafiken. Det är viktigare med låga priser inom kollektivtrafiken än sänkt skatt. Fast det står inte i Vision 2025!
Läs mer om