Turister kan bli öbor

Gotland2007-11-01 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Turistdagen igår blev en bitvis intressant tillställning. I ett enormt packat program redovisades mycket spännande. Medeltidsveckan tillför Gotland drygt 180 miljoner kronor varje år.
Ironiskt nog hamnar dessa pengar inte i arrangören Medeltidsveckans ficka. Tvärtom har Medeltidsveckan ekonomiska problem. Pengarna går istället till affärer, matställen och annat.
I början var det fullt i salen, men fram mot slutet var det bara halvfullt. Sorgligt nog låg punkterna om 365 dagar Gotland och Aktivitetsplanen för 2008 allra sist, när bara halva styrkan var kvar. Borde inte dessa punkter, där Gotlands Turistförening, GTF, berättade vad de ska göra, legat tidigare?
När GTF:s styrelseordförande Hans Klintbom inledde, berättade han bland annat att GTF var drivande i arbetet, att få fram en kryssningskaj i Visby. Och att styrelsen fått påpekande från valberedningen att bättre leda arbetet i GTF och att styrelsen beslutat, att ge turistchefen en tydlig arbetsbeskrivning. När nu så mycket händer inom besöksnäringen är det viktigt att GTF fungerar offensivt och kan spela en aktiv roll. Annars kommer andra organ att ta över.
Besökarna på Gotland är väldigt nöjda och positiva till det Gotland har att erbjuda. Helhetsintrycket är mycket positivt och det är ytterst få, som är missnöjda. Över 95 procent kan tänka sig att återbesöka Gotland. Och de gör det. 75 procent av besökarna på Almedalsveckan och Medelstidsveckan har varit med tidigare. Gotland är en stark turistort.
Gotlands starka position som besöksort, kan och bör användas i marknadsföringen för att få fler, att flytta hit. Okunskapen bland turisterna om livet på Gotland hela året, är ofta mycket stor. Då kan bland annat Gotland City användas, liksom en precisionsmarknadsföring av varumärket Gotland av ett samägt Gotland & Co.
Läs mer om