Tomma bussar kostar
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Därför gäller, som alltid, att se över var man kan flytta om pengar för att få störst nytta av dem.
Att köra stora bussar med bara ett fåtal passagerare är därmed en ganska naturlig verksamhet att ifrågasätta, det borde man göra även utan hot om ekonomiskt underskott i budget.
De linjer som nu är "rödlistade" av tekniska nämnden är fyra linjer i landsbygdstrafiken och två i stadstrafiken.
Linjerna över Skarphäll och till Snäck har i snitt två passagerare och även om trafiken är viktig för dessa fyra så är det inte rimligt att så stora kostnader för att täcka deras behov.
Linjerna i landsbygdstrafiken har i snitt mellan 6 och 13 passagerare.
Kommunens kostnad för att upprätthålla dessa sex linjer beräknas till 2,4 miljoner kronor (inkluderat ökade bränslekostnader). Det motsvarar en kostnad per gotlänning som utnyttjar servicen på cirka 5 500 kronor i månaden.
Månadskort i stadstrafiken kostar 450 kronor, länskortet 675 kronor.
Var och en kan räkna ut att det inte går ihop.
Självklart finns det ett alternativ till att lägga ner linjerna, nämligen att få fler att åka.
Hur har man marknadsfört kollektivtrafiken på Gotland?
För att den enskilde resenären ska komma på fördelarna och det smidiga i att åka kollektivt krävs en tillvänjning, man köper inte ett busskort innan man vet att det långsiktigt funkar att ta bussen till och från jobbet.
Månadskorten är en riktigt bra affär om man åker dagligen men att ta bussen lite då och då är det inte, en enkelbiljett kostar 68 kronor för vuxna, 54 för ungdom/pensionärer och vuxenstuderande, 35 kronor för barn.
En kraftfull minskning av enkelbiljettpriset kanske har testats, annars vore det värt att pröva. Oavsett om de andra linjerna inte är i farozonen skulle de säkert kunna få bättre underlag de också.
Hur som helst är tekniska nämndens agerande helt rätt, man går ut med förutsättningarna och beskriver konsekvenser av verkligheten innan man fattar beslut. Ännu mer glädjande är det att höra hur oppositionen, denna gång genom Tommy Gardell, inte fiskar politiska poäng, utan tar ansvar och agerar sakligt även i kommunikationen utåt.
Respekt.