Tiden inne för Gotland & Co?
Varumärket Gotland förknippas mest med sol, bad och semester. Det måste breddas till boendön och näringslivsön. Då kan Gotland & Co bli ett verktyg.
Foto: Krister Nordin
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
De båda marknadsföringsskickliga kvinnorna Lena Calderon och Beata Wiman ville, att det skapades ett av många sammansatt bolag, som skulle komma fram till innehållet i det varumärke, som Gotland enigt och kraftfullt kunde driva.
Bolaget kallade de Gotland & Co och det skulle bli den samlade kraft, som gjorde att marknadsföringen bedrevs genom precisionsskjutning och inte efter modell skjuta med hagelbössa. Eftersom denna utmärkta idé drevs av två stridbara och duktiga kvinnor, dribblades den bort av en massa män, som ville leka i sin egen lekstuga. Den goda idén försvann i den process, som sedan blev Vision 2010.
Så läser jag nu resultatet av vad konsulten kommit fram till, hur Gotland som varumärke fungerar och skulle kunna fungera. Då är det, som att åter höra allt det, som sades och skrevs om Gotland & Co och behovet av ett enigt och samlat innehåll i varumärket Gotland. Nu har det gått drygt tio år och det är inte några kvinnor, som driver frågan, utan manliga konsulter och projektägare. Kanske det nu kan förverkligas!
Konsulten har intervjuat många olika grupper på Gotland och fastlandet och den bild som ges, är att Gotland är ett mycket starkt varumärke. Alla vet vad Gotland är. Väldigt många har varit här. Men de förknippar Gotland med sol, bad och semester. Däremot finns stor okunnighet om hur det är att bo på Gotland och att driva företag. Även denna undersökning visar att huvudskälet för att flytta till Gotland är jobb eller kärlek. Inte kommunalskattens storlek! De flesta har redan en relation till Gotland, när de flyttar hit. Inom besöksnäringen och Gotland Turistförening gjordes för många år sedan en vision, för att säsongen skulle gälla hela året, 365 dagar Gotland. Konsulten kommer med den, som jag tycker fiffiga idén, att inte slösa energi på att förlänga säsongen, utan att skapa fler nya säsonger.
Huvudfrågan är dock, att utveckla varumärket Gotland från att bara förknippas med sol, bad och semester, till att också locka till att flytta hit för boende och arbete. Om det finns stor okunskap om boendets villkor, så måste marknadsföringen handla om de fantastiska möjligheter till kustnära boende, som finns. Och den höga livskvalité, som Gotland kan ge barnfamiljer, aktiva i fria yrken och äldre som närmar sig eller har gått i pension. Innehållet i varumärket Gotland måste beslutas efter att många varit med. Sedan måste den nya breddade bilden av varumärket Gotland enigt och systematiskt marknadsföras, så fler flyttar hit, bor och driver företag. Då kan Gotland & Co vara ett utmärkt verktyg.