Svårt att spå i kristallkulan
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det positiva är att marknaden och konsumenterna börjat inse betydelsen av ekologiska produkter, i det här fallet mjölk. Det negativa är att producenterna i form av mejeriföreningarna inte förutspått utvecklingen och därför nu är akterseglade.
Borde inte alla "framtids- och utvecklingsstrateger" kunnat förutse denna utveckling i sina kristallkulor? Med tanke på det ökade intresset för ekologiska mervärdesprodukter kan jag återigen bara beklaga att Arla inte behöll Stångamejeriet för just denna typ av produktion, vilken också kunde ha toppats med ett gotländskt varumärke.
Hade säkerligen blivit en succé och därmed också vinstmaskin för ägarna. Nåja, det är ingen idé att "gråta över spilld mjölk", utan nu gäller det i stället att glädjas åt den ökade ekomjölksförsäljningen.
Det gäller nu också att mejeriföreningarna visar en positiv attityd och ekonomiskt uppmuntrar sina producenter - lantbrukarna - att ställa om till ekologiskt, så att efterfrågan kan tillgodoses.
Resultatet kan då bli en renare och mer hållbar miljö, ett på lång sikt starkare svenskt lantbruk och framför allt ett fortsatt öppet landskap.