Staten måste betala
Det ekonomiska ansvaret för Gotlandstrafiken måste ligga på staten, inte Region Gotland.
Foto: Tommy Söderlund
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Färjetrafiken är vår landväg och vi ska inte som region ta över detta ansvar från staten. Det finns en sådan strävan från regeringen. Oavsett politisk färg på regeringen. I Stockholm, i departementena och i Rikstrafiken är man misstänksam mot att familjen Nilssons rederi kan få så mycket skattepengar för att driva Gotlandstrafiken. De tycker Gotlandstrafiken är dyr och att rederiet gör stora vinster på skattebetalarnas bekostnad.
Tyvärr får gotlänningarna i gemen betala för de tidigare mycket skickliga förhandlingarna från Gotlandsbolagets sida, som lurade upp staten i avtal, som var väldigt fördelaktiga för Gotlandsbolaget. Sedan har rederiet varit skickliga att utveckla båtar, som utvecklat båttrafiken, som utvecklar Gotland. Trots det finns misstänksamheten från statsmakterna. Rikstrafiken gör allt för att minska skattebetalarnas kostnader för Gotlandstrafiken, genom att få till upphandlingar, som ska locka fler rederier att utmana Gotlandsbolaget. Och därmed sänka priset för staten.
Om staten lägger över delar av det ekonomiska ansvaret för Gotlandstrafiken på Regionen Gotland, så kan vi tvingas dra ner på skola och barnomsorg för att klara båttrafiken. Det är helt galet och får inte hända. Däremot vore ett ökat inflytande för Region Gotland på hela trafiksystemet bra. Då kunde vi markera vad vi ser som absolut nödvändigt, till exempel två hamnar på fastlandet och snabbfärjor. Och aktivt påverka så båtarna bli miljömässigt bättre. Dagens koldioxidutsläpp på 170 000 ton per år är inte bra. Gotland har ambitiösare miljömål.
Kvalitén på båttrafiken mellan Gotland och fastlandet är helt avgörande för Gotlands framtidsmöjligheter. Det ekonomiska ansvaret måste ligga på staten. Men Region Gotland får gärna ges större inflytande på trafikens utformning, vad gäller miljöutsläpp och biljettpriser.