Som att byta motor i en begagnad bil

Gotland2009-02-07 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Oppositionen och givetvis Folkbladet talar om att alliansens beslut att inte sätta en bortre gräns för kärnkraftsproducerad el som vore det en utbyggnad av antalet kraftverk.
Helt fel. Vad som kommer att ske kan beskrivas som att man byter motor i en begagnad bil. Givetvis byter man då till en ny och modern motor som ger större verkningsgrad och förbränner drivmedlet på ett mer effektivt sätt. I takt med att forskning och utveckling som kunnat fortsätta, buren av fortsatt efterfrågan på aggregat från andra länder, kommer de nuvarande svenska kärnkraftsverken efter en uppgradering att kunna leverera mer el per tillförd mängd bränsle. Precis som när verkstan byter bilmotorn passar man då naturligtvis samtidigt på att se över och byta bromsar och andra säkerhetsdetaljer.
Centerpartiets ledning fattade ett helt riktigt beslut när man anslöt sig till alliansbeslutet. Att i sammanhanget inkludera ökad satsning på förnybara kraftkällor var ett naturligt och bra komplement inför framtiden. Om trafik och koldioxidproducerande verksamhet skall kunna konverteras till eldrift, krävs en fortsatt stabil produktion av el. Som inte kan kompenseras enbart med vindkraft, vilken kräver kontinuerliga väderförhållanden för att kunna leverera en rak produktionskurva.
När Mona Sahlin (s) påstår att stängningen av Barsebäck helt kompenserades med vindkraft så talar hon inte sant. Barsebäck producerade i sina bästa stunder 9 TWh/år vid full drift . Produktionen av förnybar energi - i huvudsak från våra älvar i Norrland - minskade i stället och var större år 2000 än 2007.
Vad som däremot hände efter stängningen var att vi blev medskyldiga till ökade koldioxidutsläpp i Norden med cirka 11.5 miljoner ton per år! Orsak: nödvändig import av kolproducerad kraft från Danmark, som måste inhandlas när vår egenproducerade elkraft inte räcker till att hålla hjulen rullande.
Det är dessa obehagliga fakta som centern och kristdemokraterna nu har fått ta ställning till. Vi ska nog vara tacksamma att vi har en centerminister med goda kontakter med landets industri och förstår deras kommande dilemma. Skall vi kunna tala oss varma för att minska och inte bidra till den snabbt ökande försämringen av vår miljö, så är det absolut nödvändigt att byta motor i bilen - och då senast 2010. Med start invid vår transporttekniska motpol Oskarshamn. Mona Sahlin & Co tvingas nog åter lyssna på sina partivänner i LO som står på golvet, och som redan insett hur läget är. Sen får vi se om Folkbladet byter batteri i hörapparaten och gör detsamma.


Läs mer om