Solresornas dubbla roller

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Gotland2007-08-07 01:06
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Läste i en ledarkommentar i tidningen Sörmlandsbygden att en enda flygning för en person till Thailand motsvarar i fråga om klimatutsläpp lika mycket som 3 500 mils bilkörning, alltså mer än vad normalsvensken kör på ett helt år. Mot den bakgrunden kan man faktiskt fundera på om det inte är både miljömässigt och fördelningspolitiskt angelägnare att höja skatten på flyget än på bilismen.Debatten om klimatförändringen pågår hela tiden, med fokus på ständigt nya skadeverkningar och orsakerna till dessa. Just nu är det enorma översvämningar i Indien och dess grannländer.Över 20 miljoner människor är drabbade och skall man vara lite ironisk inställer sig frågan: Kommer välviljan från västvärlden att samla in pengar för att täcka hjälpbehoven att vara lika stor som när Thailand drabbades av tsunamin för några år sedan? Förmodligen inte, eftersom Indien för västvärlden känns betydligt mer avlägset genom att det inte är ett så utpräglat charterresmål som Thailand.Fördelen med flygresor över halva jordklotet är att förståelsen och samhörigheten med andra länder stärks, meden dessa resor samtidigt bidrar till att skapa enorma miljöproblem. Lätt att travestera till den "onda cirkeln".Lösningen på en del av problemet är naturligtvis en övergång till miljö- och förnyelsebara bränslen och det gäller inte bara för flyget, utan alla trafikslag. Allra bäst vore det om vi använde segelfartyg eller tåg för våra långväga resor, men det blir förstås svårt med bara fem veckors semester.
Läs mer om