Skolpolitik utan kunskap

Skolminister Jan Björklunds (fp) skolpolitik saknar kunskapsstöd i forskning och erfarenhet. Då blir skolpolitiken bara flummig populism.

Skolminister Jan Björklunds (fp) skolpolitik saknar kunskapsstöd i forskning och erfarenhet. Då blir skolpolitiken bara flummig populism.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Gotland2008-09-01 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Många har uppskattat det jag skrev om skolminister Jan Björklunds (fp) fusk med fakta om den svenska skolan. Särskilt de som arbetar inom skolan vet att skolministern har fel.
Det finns många aspekter på skolminister Björklunds fusk med faktabakgrunden och att han uppenbarligen medvetet feltolkat eller ljugit om internationella undersökningars innehåll om hur den svenska skolans står sig. Nu är det några duktiga journalister på radions P1, som avslöjat skolministerns falsifikat. Varför har inga andra journalister tidigare gjort samma koll? Är journalisterna så lättlurade eller godtrogna, att de svalt skolministerns falska svartmålning av svenska skolan?
Den andra frågan är varför socialdemokraterna, som ju ändå har utredningsresurser, inte har klätt av skolminister Björklund med enkla faktaredovisningar. Och varför har lärarfacken inte agerat. Vill de inte ha en skolpolitik grundad på fakta och forskning?
Det finns problem i den svenska skolan. Den måste ändras, så att alla elever oavsett familjebakgrund, kan få den utbildning som krävs. Forskningen visar att det är inte mängden betyg som ger en bättre skola. Det är riktade resurser till de elever, där det är gott om lågutbildade, arbetslösa och utsatta människor, som krävs. Utbildning är en klassfråga. Det är vad forskning och vunnen erfarenhet visar.
I Svenska Dagbladet i lördags skriver de två skolforskarna Mats Ekholm och Hans-Åke Scherp: "Hur man än gått tillväga i flera internationella studier faller Sverige och Finlands utbildningssystem ut högst i de samlade jämförelserna." Och de uppmanar statsministern att be skolministern sluta med sin högröstade och onyanserade skolpolitik baserad på tro. De skriver om regerings skolpolitik: "Om Björklunds individuella politiska karriär baseras på kunskapsföraktande argument behöver inte regeringen upprepa falsifikat om skolornas kvalitet och ta dem till intäkt för insatser som här hemma på museerna."
Om man går till storms mot det man kallar flumskolan, med argument, som saknar kunskapsstöd och grund i forskning och erfarenhet, då blir skolpolitiken bara flummig populism. Skolan behöver reformeras, men grundad på kunskap, forskning och erfarenhet.
Läs mer om