Samverkan ger vinst

Håkan Jacobsson, som leder Eskelunds bageri, är en av eldsjälarna bakom Produkt Gotland. Ett av flera nätverk av företagare, som berikar företagen och Gotland.

Håkan Jacobsson, som leder Eskelunds bageri, är en av eldsjälarna bakom Produkt Gotland. Ett av flera nätverk av företagare, som berikar företagen och Gotland.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2008-11-14 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Företagardagen blev en mycket nyttig och som jag uppfattar rätt inriktad, yrkes- och fortbildning för öns företagare. Tillväxt Gotland har genom Företagardagen iklätt sig rollen av ett upphottat kommunalt Almi, som ger alla företagare goda råd om hur de ska bli bättre företagare. Och sälja mer och och anställa fler. Det är bra.
Temat att genom största möjliga samverkan mellan företagare och alla gotlänningar kunna marknadsföra det magiska Gotland så mycket som möjligt, genomsyrade dagen och det de inhyrda föredragshållare talade om. Företagen måste samverka för att främst marknadsföra Gotland och sedan kan de konkurrera om bäddar, cyklar eller andra varor och tjänster, som de erbjuder på ön. Samverkan är en viktig kassakossa, sa den från Ica kände marknadsföraren Irene Falkbrink Norrman. Hon tryckte på att vi alla och särskilt företagarna inte får bli hemmablinda. Därför var hennes berättelse om ungdomarna som ville besöka Gotland viktig. Att vi måste se på Gotland och vad vi erbjuder ur kundens, besökarna perspektiv. Och att det genom samverkan ska vara lätt att besöka eller bosätta sig på Gotland.
Inom besöksnäringen finns ett långt utvecklat samarbete mellan företagen, som på ön konkurrera med varandra. Och inom mat- och livsmedelsnäringen finns redan väl utvecklade nätverk, som gått samman i paraplynätverket Goda Gotland. Helt uppenbart behövs också större samverkan mellan öns industriföretag, så de når bättre vinster och kan anställa fler. Vi väntar fortfarande på bildandet av Gotlands Industriförening.
Det som skett med Gotlandsmusiken och nu Filmfonden visar att även kulturföretagarna måste slå sig samman till Gotlands kulturindustriförening. Och att man ser på film, teater, musik inte enbart som kultur, utan som näringsliv. Särskilt filmfonden, Kustateljén och filminspelandet är ju mer näringsliv än kultur och borde ligga under kommunens näringslivsenhet, snarare än kultur- och fritidsnämnden.
Företagardagen som den nu drivs, är en mycket viktig mötesplats för öns företagare. Drygt 500 personer var där och jag tycker det genomgående temat om att företagen i alla branscher måste samverka mer för att både marknadsföra Gotland och tjäna mer pengar, är helt rätt och riktigt. Företagardagen är ett utmärkt sätt att stärka och fortbilda öns företagare. Det märktes både uppslutningen och den goda stämningen.
Läs mer om