Samarbete om priserna?

För att fylla Wisby Strand med kongresser krävs samarbete om hotellpriserna.

För att fylla Wisby Strand med kongresser krävs samarbete om hotellpriserna.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2009-03-10 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det var hotellen och framför allt Wisby Hotells förra chef Gun Wigren som jobbade för att Gotland skulle få en kongresshall. Att det sedan blev verklighet berodde på förra kommunalrådet Jan Lundgren och jobbfixaren Thage G Peterson.
Kongresshallen Wisby Strand är unik med sitt läge i Visby hamn och närheten till den medeltida staden. Lokalerna är föregångare då det gäller miljöteknik och energisnål uppvärmning. Och lördagens och de många konserterna med främst Gotlandsmusiken har gjort Wisby Strand till alla gotlänningars arena för musik, kultur och möten.
Varför går då Niklas Sjöblom och Inger Harlevi ut i media och skäller på en del hotell över att de har för höga priser? Jag tror det är en blandning av bristande kommunikationer mellan företagarna, som kanske delvis beror på dominansen av oligarkerna som äger Gotland Promotion.
När väl en kongress är hemtagen av Wisby Strand kopplas ett bolag in som heter PCO Gotland. Detta bolag ägs gemensamt av Harlevibolagen och NT Management AB, kongressbolaget. PCO Gotland sköter snacket med hotellen, fixar alla transporter och evenemang och allt som en kongresskund vill ha. De hotell och andra som blir anlitade för kongressen genom PCO Gotland får betala en provision till PCO Gotland för detta. Det är inget konstigt med det, PCO Gotland gör ju ett faktiskt jobb, som kostar.
Men av alla gästnätter för hotellen i Visby är kongresserna bara fem- sex procent. 95 procent av gästnätterna är alltså inte kongresser. Hotellens högsäsong är under sommaren. När det går att ta ut högre rumspriser eftersom efterfrågan är större. Hotellen måste ju som alla företag inom besöksnäringen försöka ta ut så höga priser som möjligt när efterfrågan är större. Om hotellen har chans att ta ett högre pris av ickekongressgäster, så tar de naturligtvis den chansen. Annars är de dåliga företagare. Detta kan då komma i konflikt med en kongressbokning.
Nu har både Wisby Strand och hotellen bedyrat, att de är förhandlingsbara om rumspriserna och att de ska förbättra bokningsprocesserna. Låt oss hoppas att ett öppet och förtroendefullt samarbete kan utvecklas mellan hotellen och kongreshallens intressenter. Det kommer alla att tjäna på.
Läs mer om