Säkerheten först!
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
En fråga som i sammanhanget inte debatteras och diskuteras så mycket är bemanningsstorleken på färjorna. Redan när Destination Gotland började planera trafiken med de två stora snabbfärjorna uppstod oenighet med besättningens fackföreningar angående bemanningens storlek. Rederiet ville köra med mindre antal besättningsmedlemmar än de ombordanställda ansåg vara säkerhetsmässigt befogat, men efter många turer nåddes enighet.
Enligt uppgift är de stora färjorna godkända av myndigheterna att köra 1 500 passagerare med 38 besättningsmedlemmar! Nu gör man inte det, eftersom det då är svårt att upprätthålla en acceptabel servicenivå, utan det handlar oftast om en besättning på mellan 50 och 60.
När det gäller de små snabbfärjorna handlar det om en besättningsstorlek på runt 20 personer för 700 passagerare!
Vad händer i ett verkligt svårt nödläge med en så liten besättning? Några måste upprätthålla nödvändiga funktioner på kommandobrygga och maskinrum, samt eventuellt släcka brand. Det blir då många passagerare som varje besättningsmedlem ska bistå. Men som sagt, besättningsstorleken är godkänd av myndigheterna. Förhoppningsvis får denna fråga mer uppmärksamhet framöver - torsdagens händels visar att det som inte ska hända ändå kan hända.