Rika äldre en stark kundgrupp

Personer över 50 år är en köpstark grupp, som alla måste ta hänsyn till.

Personer över 50 år är en köpstark grupp, som alla måste ta hänsyn till.

Foto: Claudio Bresciani/SCANPIX

Gotland2009-10-06 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Mycket reklam och marknadsföring är inställd på att konsumenterna är unga. Men både näringsliv, stat och kommun måste inse, att de äldre är de starkaste konsumenterna och de som ställer de högsta kraven.

Penningstarka äldre
De svenskar som är 50 år eller äldre äger 80 procent av förmögenheten i Sverige. Det handlar naturligtvis om att de över 50 har hus eller bostadsrätter, som de kan sälja för miljonbelopp. Och de är i regel skuldfria och med ålderns rätt har fått allt högre lön. Det återspeglas i konsumtionsmönstren.
Idag är det oftast en gråhårig man och kvinna som syns, när de tar av sig hjälmen när de har parkerat sin stora motorcykel.
Eller också åker du husbil Europa runt under vinterhalvåret, när de gått i pension. 80 procent av alla äventyrsresor säljs till personer över 55 år. De stora kullarna som föddes under 1940-talet är en köpstark grupp och de är många. Och de kommer att ställa helt andra krav både när de handlar i affärer och hur de behandlas i sjukvård och äldreomsorg.

Viljestarka äldre
Det gäller för kommunerna att redan nu planera för mer av seniorboende och trygghetsboende med möjlighet till gemenskap och samvaro, liksom omsorg och sjukvård.
Och banker, försäkringsbolag, flygbolag och alla andra som vill sälja något, borde anpassa sig till denna krävande och penningstarka kundgrupp. Blir de äldre missnöjda med en bank eller affär kommer de att byta.
Kanske handlar det om föråldring istället för föryngring?
Läs mer om