Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Bensinpriset är ett ständigt debatterat ämne och med jämna mellanrum dyker det upp kampanjer som kräver sänkt bensinskatt. Huvudbudskapet är att bensinskatten är för hög och att den drabbar glesbygden extra hårt som en slags glesbygdsskatt, eftersom alternativ till bilen ofta saknas. Mellan de större orterna på Gotland finns det en fungerande kollektivtrafik, men alla bor inte längs med dessa så kallade stomlinjenät i kollektivtrafiken och är alltså helt hänvisade till egen bil.Att sänka bensinskatten skulle visserligen gynna landsbygden, men också medföra den oönskade effekten att biltrafiken ökar totalt. Alltså ingen bra metod, eftersom målet är att minska bilåkandet och utsläppen av klimatförändrande växthusgaser.Ett bättre sätt att kompensera alla boende på landsbygden för bland annat dyra resekostnader är att införa ett rejält landsbygdsavdrag i den årliga självdeklarationen. Det är ju inte bara de redan idag avdragsgilla arbetsresorna som är dyra. Utöver dessa tillkommer bland annat resor till barnomsorg, inköp, läkarbesök och diverse fritidsaktiviteter. Olika former av kompensation för dessa resekostnader diskuteras ständigt, men hittills utan resultat. Skall vi i framtiden ha en levande landsbygd måste vi också skapa drägliga ekonomiska villkor för de boende.Därför är det bra att centerpartiet på Gotland under den gångna valrörelsen lyfte fram just landsbygdsavdraget som en viktig rättvisefråga. Nu gäller det att partiet fortsätter att driva frågan gentemot centerpartiet och Alliansen på riksnivå, för i politik gäller det att inte förtröttas. En envis kamp från de gotländska centerpartisterna kan förhoppningsvis leda till att landsbygdsavdraget blir verklighet innan nästa val.