Proffsen måste lätta på gasen

Gotland2008-07-19 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Under de senaste åren har otaliga rapporter påvisat att det går på tok för fort på våra vägar. Bland annat visar mätningar som gjorts av Vägverket bland yrkestrafiken att många lastbilar, bussar och taxibilar bryter mot hastighetsgränserna. Detta är naturligtvis inte bra vare sig ur trafiksäkerhets- eller miljösynpunkt.
Ju högre fart, desto större risker och avgasutsläpp. Dessutom redovisas att transportnäringen kan spara minst en miljard kronor i bränslekostnader bara genom att hålla hastighetsgränserna! När det gäller koldioxidutsläppen skulle de minska med 220 000 ton.

Hastigheterna har en stor inverkan på olycksutvecklingen och det syns också på olycksstatistiken. Under tiden 1 januari till 17 juli omkom 213 personer i trafikolyckor. Motsvarande siffror samma period 2007 var 243 och 2006 dödades 216 personer. Målet måste naturligtvis vara att ingen skall dödas eller skadas allvarligt i trafiken.
Med utgångspunkt från forskningsresultat hur utgången av en olycka påverkas av hastigheten påvisas att minst 25 människoliv skulle kunna räddas om yrkestrafiken respekterade hastighetsgränserna.

Mätningarna konstaterar också att många taxibilar överskrider hastighetsgränserna och det är ett resultat som inte förvånar mig. Bor själv utmed en gata som är livligt frekventerad som in- och utfart till och från innerstan. På denna gata lyckas en del taxibilar med maximal acceleration komma upp i farter långt över det tillåtna. Det hela avslutas sedan med en tvär inbromsning i korsningen vid gatans slut.
Drar mycket bensin med åtföljande utsläpp och är dessutom väldigt riskfyllt och kostsamt för en bransch som klagar över dålig lönsamhet.
Det är hög tid att proffsförarna lättar på gasen och lever upp till sitt rykte som just proffsförare och goda föredömen i trafiken.
Läs mer om