Proffsen måste lätta på gasen
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Ju högre fart, desto större risker och avgasutsläpp. Dessutom redovisas att transportnäringen kan spara minst en miljard kronor i bränslekostnader bara genom att hålla hastighetsgränserna! När det gäller koldioxidutsläppen skulle de minska med 220 000 ton.
Hastigheterna har en stor inverkan på olycksutvecklingen och den så kallade "nollvisionen" för trafiken som Riksdagen beslutat om känns väldigt avlägsen. Innebörden av detta beslut är att ingen skall dödas eller skadas allvarligt i trafiken.
På vägen dit finns ett antal etappmål och för 2007 är den cyniska kalkylen 270 dödade. Jag skriver cyniska, för egentligen känns det märkligt att kalkylera med "antalet dödade i trafiken". Men det är verkligheten som gäller och hittills i år har 442 människor omkommit i trafiken. Med utgångspunkt från forskningsresultat hur utgången av en olycka påverkas av hastigheten påvisas att minst 25 människoliv skulle kunna räddas om yrkestrafiken respekterade hastighetsgränserna.
Rapporten konstaterar att bara varannan taxibil håller hastighetsgränserna och det är ett resultat som inte förvånar mig. Bor själv utmed en gata som är livligt frekventerad som in- och utfart till och från innerstan. På denna gata lyckas en del taxibilar med maximal acceleration komma upp i farter långt över det tillåtna. Det hela avslutas sedan med en tvär inbromsning i korsningen vid gatans slut. Drar mycket bensin med åtföljande utsläpp och är dessutom väldigt riskfyllt.
Det är hög tid att proffsförarna lättar på gasen och lever upp till sitt rykte som just proffsförare och goda föredömen i trafiken.