På nya spår och på nya vägar

Gotland2008-03-10 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Att trafiken kommer att påverkas i betydande grad av klimatuppvärmningen är väl känt. Koldioxidutsläppen från personbilar, lastbilar, bussar, båtar, flygplan och dieseldrivna tåg måste minska. De koldioxidfria trafikslag som finns i dag är få: eldrivna tåg, spårvagnar och atomdrivna militära fartyg. På marginalen finns också elbilar.
Man bör påminna sig att målet är hisnande. På bara 40 år ska koldioxidutsläppen minska med mellan 75 och 90 procent. Om ytterligare 50 år, alltså till nästa sekelskifte, ska koldioxidutsläppen helt elimineras. Noll alltså. Och detta för att den globala temperaturhöjningen ska stanna vid en ökning på två grader.
Vid fem graders ökning nås den kritiska punkt då klimatet kan skena och konsekvenserna bli oöverskådliga. Vill vi ha bilar, färjor och flygresor även om 20 år så behöver omställningen till helt andra bränslen än nästan alla som finns i dag börja - nu.
Men klimatförändringarna orsakar också effekter för de vägar som trafiken färdas på. Om detta höll riksdagens trafikutskott en hearing i torsdag förra veckan. Ökade vattenflöden kommer att orsaka fler ras, liknande det som drabbade väg E6 i Bohuslän förra året. Tillsammans med höjningen av havsnivån orsakar vattenflödena fler översvämningar, till exempel i tunnlar. Mer blåst påverkar broars hållfasthet och livslängd. Högre temperatur ger mer slitage på vägbanorna. Bara för att ta några exempel.

Annorlunda byggen
Dagens tekniska förutsättningar för byggnad av infrastruktur ställs alltså på huvudet. Allt måste byggas kraftigare och starkare, vilket kostar pengar. Detta samtidigt som behovet i sig av infrastruktur ökar. Eldrivna höghastighetståg är antagligen det enda som kan konkurrera med flyget på medellånga sträckor, och kan samtidigt ta trafikandelar från bilen. Det kräver byggande av helt nya höghastighetsbanor, och dessa säkrade för ras, översvämningar och oväder av ett helt annat slag än i dag. Storstadsregionerna behöver kraftiga investeringar i eldriven kollektivtrafik - men också i vägar. Det är inte bilen i sig det är fel på, det är fossildrivna bilar. För normala arbetspendlingsavstånd fungerar elbilar utmärkt, med redan i dag känd teknik.
Dessutom tillkommer kanske ytterligare en klimateffekt - inflyttning från söder, på grund av ett allt hetare klimat där. Det ställer ännu högre krav på kommunikationsmöjligheter inom arbetsmarknadsregionerna.
Att resa är en av mänsklighetens största vinster. Möta andra människor. Se andra kulturer. Handla. Det vore en oersättlig förlust om långdistansresande inte vore möjligt i framtiden. Men det kräver nästan ofattbara förändringar, och det vore självbedrägeri att låtsas som att vardagen i stort sett kommer att förbli densamma, om bara tiotalet år.
Läs mer om