Öns tillväxtänglar eller oligarker som profiterar på ett monopol?
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
En oerhört positiv sak är den internetportal, som Destination Gotlands hemsida utgör. Via den kan alla som vill besöka Gotland på ett ställe hitta det mesta. Det finns över 90 olika företag exponerade på denna "en väg in"-portal, som Destination Gotlands webbsida utgör.
Där kan man boka färjeresan, men också hotell, transporter och evenemang på Gotland. Det har säkert bidragit till att besökarna hela tiden ökar och för företagen inom besöksnäringen är det nästan ett måste, att vara med på denna inkörsport till bokningar på Gotland.
De råder stor enighet om att denna portal är oerhört viktig för framgången för Gotland besöksnäringen. Problemet är att den inte ägs av Turistföreningen. Eller är öppen för vilket företag som helst, att bli delägare i det bolag, Gotland Promotion, som driver Destination Gotlands hemsida.
Ägs av fyra oligarker
Gotland Promotion ägs av fyra oligarker, fyra företag som dominerar besöksnäringen på Gotland. Störst ägare är rederiet Destination Gotland tillsammans med Gotlandsresor, som sköter Gotlandsbolagets hotell, Hamnhotellet. De kontrollerar 70 procent av bolaget och de andra delägarna är de andra stora inom besöksnäringen, Harlevifamiljens bolag och Kneippbyn.
Genom denna ägarbild har bolaget och webbsidan kunnat utvecklas snabbt och effektivt. Hade Turistföreningen ägt webbsidan, så skulle allt ha blivit mer tungrott. Även om staten genom färjeavtalet har bidragit till det mesta av utvecklingskostnaderna för webbsidan har ägarbolagen bidragit med sitt aktiekapital.
Hela portalen finansieras och utvecklas med de provisioner, som alla som finns med på portalen får betala, när de får något sålt.
Det kostar inget att gå med, men beroende på hur bokningen gjorts finns tre olika provisionsnivåer, 5,5, tio och 16 procent av den summa som kunden betalar. Drygt hälften av det som bokas via Destination Gotlands hemsida är sådant som ägarföretagen säljer. Provisioner är inget konstigt och de nivåer som företagen får betala till Gotland Promotion är inte höga i ett nationellt perspektiv. Det är vanligt att provisioner ligger på dessa nivåer. De kan vara högre på andra ställen.
Ägarnas lägre provisioner
Det som däremot väcker stor irritation är att ägarna inte betalar samma provisioner som icke-ägarna. De betalar en klart lägre procentsats i provisioner till sitt eget bolag. Ur ägarsynpunkt ser man det som självklart, att man ska få handla billigare i sin egen butik och det ses som en liten återbäring på insatt kapital.
Men det irriterar, när de tre stora hotellen utanför ägandet av Gotland Promotion, får betala några procent högre provision, än sina hotellkonkurrenter som äger Gotland Promotion.
Strand hotell, Solhem och Wisby hotell får betala några procent högre provisioner till Gotland Promotion än Hamnhotellet och de hotell som ägs av Harlevibolagen och Kneippbyn.
Det finns tankar om att detta inte är konkurrensneutralt och gör att de tre ickeägande hotellen tvingas ha högre hotellpriser än de bolag som äger Gotland Promotion. Och att ägarna av Gotland Promotion smart låter ickeägarna bekosta utvecklingen av webbsidan. Problemet för de företag, som inte äger Gotland Promotion, är att Destination Gotlands hemsida har en monopolsituation inom besöksnäringen på Gotland. Vill ett företag inom besöksnäringen vara med och synas måste de vara med på Destination Gotlands hemsida och acceptera deras betalningsvillkor.
Som bland annat innebär att även om hotellet får en bokning via sin egen hemsida, måste de betala 5,5 procent i provision till Gotland Promotion.
Monopolwebbsida
Skulle även Gotlandsflyg gå med som ägare i Gotland Promotion och kunderna kunna boka flyget via den stora Destination Gotlands portal, då vore monopolet totalt. Då kan ägarna av Gotland Promotion helt diktera villkoren för provisionerna för alla andra företag inom besöksnäringen på Gotland.
Destination Gotlands portal med idag över 90 företag är viktig för Gotland. Ur kundperspektiv är den jättebra om den görs ännu mycket mer användarvänlig. Det enda som riktigt sticker i ögonen är de olika provisionsnivåerna mellan ägarna och ickeägarna. Det kan splittra samarbetet inom besöknäringen.
Det hänger helt på ägarna av Gotland Promotion om de ska vara tillväxtänglar för öns besöksnäring eller oligarker som utnyttjar monopolwebbsidan för att få största möjlig vinst på andras bekostnad.