Öns media bidrar till tillväxten
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Grunden i demokratin är att medborgarna är väl informerade och att de har möjlighet till debatt. De gotländska tidningarna, liksom Radio Gotland, ger fyllig information om vad som händer, både positiva och negativa nyheter. Och de ger plats för gotlänningarna att yttra sina åsikter om detta.
Om vi inte hade konkurrens mellan två tidningar, utan bara en tidning, så skulle det innebär en stor ekonomisk förlustaffär för mediaföretaget. Men allra värst vore att det blev en trött och slapp tidning, som inte grävde, kollade och ansträngde sig lika mycket som i dagens tävling mellan två redaktioner.
De företagare och andra som vill ha bara en tidning på Gotland, vill egentligen ha en slö och slapp tidning, som är oförarglig och inte engagerar. Det vore förödande för demokratin, utvecklingen och tillväxten på Gotland.
Om nu ledningen för Tillväxt Gotland får höra gnäll från en del företagare om hur media fungerar på ön, borde de söka mediakunskap och utbilda företagarna.
Vi kommer att ha två tidningar och en lokalradio i överskådligt tid framöver. Tillväxt Gotland kan inte skrämma media till att bli snälla företagsmegafoner, som bara skriver gulliga reportage om allt bra företagare gör. Det görs redan nu till en del, men media berättar också när olyckor händer och fel begås inom näringsliv och samhälle. Jag tycker det är tragiskt, att ledningen för Tillväxt Gotland bara förmedlar en del företagares mediagnäll och inte som de tillväxtfrämjande föredömen ledningen borde vara, lär öns företagare mediakunskap.
Istället för att skjuta på pianisten, media, borde ledningen för Tillväxt Gotland öka mediakunskapen hos öns företagare. Genom den positiva mediasituationen och ö-läget har ju näringslivet enorma möjligheter att synas i media. Om de bara berättar om allt positivt, men också vilka problem de har.
Lika lite som politiker och tjänstemän på Gotland kan strunta i mediabevakningen, kan öns företagare tro att de lever i en skyddad verkstad från media. Öns företagare är makthavare, precis som politiker och tjänstemän. Medias uppgift är att berätta vad makthavare gör. Och ge plats för debatt. Det är denna öppenhet, som bidrar till utveckling och tillväxt på Gotland.