Ömöjlig tillväxt

Foto: Gunnar Lundmark / Svd / SCANPIX

Gotland2008-08-26 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
En förhoppningsvis skön höst bryter in och Tillväxt Gotlands arbete fortsätter. Det lär bli fortsatta frukostmöten och den 13 november är det åter Gotlands Företagardag. Denna gång är temat ömöjlig tillväxt och spinner an på varumärkesarbetet. Företagen ska inspireras att jobba vidare med detta och kunna tjäna mer pengar på ökad försäljning genom varumärket Gotland.
Företagardagen är en blandning av inspiration, ny kunskap, samvaro, erfarenhetsutbyten och fest. Om jag vore företagare skulle jag säkert få ut mycket av att gå på Företagardagen. Kostnaden för det går väl att sätta på företaget och de som inte har något företag att sätta kostnaden på får som vanlig besökare betala 200 kronor.
För att riktigt inspirera öns företagare har Tillväxt Gotland bjudit in två framträdande marknadsförare. Dels Iréne Falkenbrink Norrman, kvinnan bakom Icas framgångsrika tv-reklam med Stig och de andra i affären. Och den dynamiske företagaren Torsten Jansson, som ryckt upp de konkurshotade glasbruken Orrefors, Kosta, Boda och gjort dem lönsamma och välbesökta igen. Och det är ingen dålig moderator som ska hålla i det hela, Kattis Ahlström, känd från tv och numera chefredaktör på Ica Kuriren.
Även om det här verkar vara det som väl Almi sysslar med, tror jag det är rätt och riktigt att Tillväxt Gotland satsar stort på att inspirera och utbilda öns företagare och ge dem impulser, så de kan utveckla sina företag. Många företagare är duktiga idésprutor och har näsa för vad som är gångbart bland olika kundgrupper och vad som är lönsamt. Men alla behöver nog tips och idéknuffar åt olika håll. Vi brukar ju säga att vi behöver ytterligare 50 Pigge Werkelin för att riktigt få fart på Gotlands näringsliv och tillväxt. Dessa idérika entreprenörer behövs inte bara inom besöksnäringen, utan lika mycket inom industrin och tjänstesektorn.
Skapandet av Tillväxt Gotland har inspirerat öns företagare och det finns en glädje och entusiasm, som visar sig i stort deltagande i de olika aktiviteterna. Jag hoppas att Företagardagen den 13 november blir välbesökt och att den inspirerar till ett tillväxtsprång i öns företag. Sedan är det väl dags att Tillväxt Gotland ordnar möten om hur Gotland kan bli framstående på miljö- och energiteknik också. Där ligger nog de största möjligheterna till ömöjlig tillväxt.
Läs mer om