Nu är Ica på rätt väg

Gotland2008-02-16 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Livsmedelsjätten Ica har sjösatt ett nytt projekt för närproducerade livsmedel med namnet "Smak på lokalt". Ett bra initiativ av ett företag som hittills bara strävat efter stordriftens fördelar. Bland annat genom sina egna märkesvaror, men också genom ett starkt centraliserat distributionssystem med några få stora lager. Alltså mycket transporterande kors och tvärs, en filosofi som går stick i stäv med dagens "klimatsmart"-tänk.
I stället måste hela transportmönstret radikalt förändras. Ständigt ökande biltrafik gör att koldioxidhalten i atmosfären höjs med åtföljande klimatförändringar. Jordens temperatur stiger, ekosystemet förändras och med det följer fler naturkatastrofer. Nästan ingen kan ha undgått att ha hört talas om detta samband, men trots det ökar hela tiden transportbehovet av varor.
Idag är nämligen den allmänt vedertagna filosofin att allt skall vara stort för att vara lönsamt. Eftersom vi ständigt matas med detta budskap är det allt färre som ifrågasätter om stordriftshysterin och centraliseringen alltid är det mest lönsamma.
Stora enheter inom tillverknings- och förädlingsindustrin är koncentrerade till några få platser i Sverige, Europa eller övriga världen. Resultatet blir att råvaror och färdiga produkter måste transporteras långa sträckor.
Första steget kan vara att vi som konsumenterna börjar ifrågasätta var alla livsmedel produceras. Förhoppningsvis är kampanjen "Smak på lokalt" ärligt menad och bara början på ett lönsamt nytänkande inom Ica-koncernen. Lönsamt, därför att det gäller att vara med i framkant när allt fler konsumenter får upp ögonen för att en av huvudmedicinerna för jordens överlevnad är just minskade transporter.
Det är bara att säga: Välkommen Ica ombord på klimattåget! Hoppas att fler branscher snart följer efter.
Läs mer om