"Ni skriver bara det negativa"
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Gotland hade klättrat tre platser och är nu på 231:a plats.
En förbättring alltså, men ännu pinsamt långt ner.
Men om man väljer tre jämförbara kommuner (fråga mig inte hur man räknat ut vilka som är jämförbara) på Svenskt Näringslivs hemsida och jämför dessa gällande olika basfakta som ingår i underlaget för rankingen, visar det sig att Gotland istället hamnar i topp.
Jag valde slumpvis: Falköping, Västervik och Hudiksvall och fann att Gotland har högst andel företagande (per 1 000 invånare) av dessa fyra kommuner.
Gotland har också störst andel nyföretagande och hamnar på andra plats på listan för andel i arbete.
Mindre bra är att Gotland också hamnar på förstaplats för kommunalskatten...
Så själva företagandet är mer positivt än företagarnas attityder.
Gör man sedan jämförelser mellan samma kommuner på hur man skattar olika parametrar, alltså när det kommer in på själva tyckandet, hamnar linjerna i stort sett på varandra.
Oavsett vilken kommun man verkar i värderar företagarna kommunpolitikernas, kommunala tjänstemäns och medias attityd till företagande på nästan exakt samma sätt.
Den enskilda fråga där Gotland hamnar längst ner är den om hur kommunen tillämpar lagar och regler, där ligger Gotland på plats 285 av 290.
Den fråga där Gotland ändrat sin placering mest från förra barometern är "medias attityd till företagande".
Där har Gotland rasat 101 placeringar och hamnar på plats 277.
Företagare anser att media gärna rapporterar om negativa saker men nästan aldrig om det som är positivt.
Det här är en fråga som kommer upp i många andra områden också: "Ni skriver aldrig om landsbygden". "Ni skriver för lite om sport". "Ni skriver för mycket om sport".
På GT gör vi beräkningar med jämna mellanrum utifrån olika kriterier. För att vi inte ska tro utan veta hur det står till.
En ögonblicksbild gav en räkning av positiva respektive negativa företagsnyheter under förra veckan, den visar att GT skrev om nio positiva nyheter och tre negativa.
Som negativ räknade vi bland annat reportaget om Ahlyrs som lade ned.
Ett exempel på en positiv företagsartikel är lördagsintervjun med Gill Johansson på Hemse Bil&Däck.
Ett sätt att hjälpa oss att hitta positiva företagsnyheter är att tipsa oss. Sen gäller precis samma sak för publicering som annars, att det måste finnas ett allmänintresse och ett nyhetsvärde.