Motorvägen får inte bli tvåfilig

Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX

Gotland2007-08-03 01:09
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Så har då socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin genom en artikel på Folkbladets ledarsida i går "gjort avbön" för sina uttalande om färjetrafiken under Almedalsveckan. Eller egentligen skall det nog inte kallas för "avbön", för utan att ha varit med på den berömda presskonferensen tycker jag inte att innehållet i artikeln är så revolutionerande. För det som Mona Sahlin nu säger är i stort sett det som alla rikspolitiker svarar när de får frågor om vår färjetrafik. Hon uttalar bland annat följande: "Jag är medveten om att snabbgående färjor och två-hamnsaltetrnativet är avgörande för Gotlands framtidsutveckling och att dagens färjetrafik skall ses som ett minimum." Men sedan kommer det: "Vi kan konstatera att frågan innehåller många delar, men att lokala behov måste också alltid vägas mot andra delar av den nationella politiken. Men detta är en avvägning som vi skall göra i dialog med dem som berörs."
Det som oroar är just detta med avvägning mot den nationella politiken. Vad innebär det i slutändan? Kollegan Malin Dahlström på Folkbladets ledarsida är inte sen att utnyttja Mona Sahlins uttalande till att framhäva socialdemokraternas förträfflighet genom att slå fast att det är socialdemokraterna som har trovärdighet i trafikfrågan. Hur det är med den saken får väl framtiden utvisa, men med tanke på att partiet under alla år i regeringsställning inte lyckats befria Gotland från den tunga ryggsäcken med orättvisa och oacceptabla fraktkostnader inger det inte så stort förtroende.Nu gäller det att Gotland med en enad politisk front fortsätter kampen för att behålla färjetrafiken på dagens nivå och kan det sedan ske genom en dialog och inte bara en monolog från Stockholm finns det hopp. Vår motorväg över havet måste ha en rimlig driftbudget, för tänk om Vägverket skulle meddela att vissa motorvägar på fastlandet skulle stängas för att de blir för dyra att underhålla. Ingen skulle acceptera det!
Läs mer om