Motorvägen får inte bli tvåfilig
Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det som oroar är just detta med avvägning mot den nationella politiken. Vad innebär det i slutändan? Kollegan Malin Dahlström på Folkbladets ledarsida är inte sen att utnyttja Mona Sahlins uttalande till att framhäva socialdemokraternas förträfflighet genom att slå fast att det är socialdemokraterna som har trovärdighet i trafikfrågan. Hur det är med den saken får väl framtiden utvisa, men med tanke på att partiet under alla år i regeringsställning inte lyckats befria Gotland från den tunga ryggsäcken med orättvisa och oacceptabla fraktkostnader inger det inte så stort förtroende.Nu gäller det att Gotland med en enad politisk front fortsätter kampen för att behålla färjetrafiken på dagens nivå och kan det sedan ske genom en dialog och inte bara en monolog från Stockholm finns det hopp. Vår motorväg över havet måste ha en rimlig driftbudget, för tänk om Vägverket skulle meddela att vissa motorvägar på fastlandet skulle stängas för att de blir för dyra att underhålla. Ingen skulle acceptera det!