Mörkad tillväxt
Företagaren Björn Wallenström, Tiina Mykkänen, Tillväxt Gotland, Petter Engström, kommunen och jag diskuterar de många gotländska tillväxtprojekten på frukostmötet igår. Tillväxt Gotland behöver en informationsstrategi.
Foto: Petra Jonsson
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Problemet är att Tillväxt Gotland har varit så bedrövligt dåliga på att tala om allt bra som sker. Några företagare klagade på att gotlänningarna är så förändringsobenägna.
Jag tycker att politiker, tjänstemän och företagare tillsammans med de fackliga organisationerna, kulturen och idrotten är väldigt duktiga på att jobba fram visioner, tillväxtprogram och projekt. Men den stora bristen är förmågan att berätta om allt detta för alla som berörs och få dem positiva och förändringsbenägna.
Grunden i allt förändringsarbete är förankring, information och attitydpåverkan. För att lyckas förändra måste alla känna sig informerade om allt och förstå varför förändring är nödvändig. Därför måste Tillväxt Gotland, kommunen och alla som jobbar med att öka tillväxt och befolkning informera mera. De måste ha en informationsplan och skaffa sig kunskap om hur media på Gotland fungerar. Om media på Gotland får långa listor på allt bra som är på gång för tillväxten, så kommer det att berättas mycket om detta. Eftersom alla på Gotland läser tidningarna och lyssnar på radion kommer en vettig informationsstrategi att påverka gotlänningarna att bli mer förändringsbenägna.
Jag tycker att Tillväxt Gotland måste forma en informationsstrategi, som innehåller bred information till media om allt som görs. Media är inga megafoner som sväljer allt okritiskt, men vi vill spegla alla sidor av det som sker. Om vi inte får den positiva sidan hur ska vi då kunna berätta för gotlänningarna om detta. Vill politiker, näringsliv och Tillväxt Gotland få mer förändringspositiva gotlänningar, så måste de informera media om vad de gör. Fylligt.