Mördande reklam funkar inte
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Lika lätt är det att bli en förlorare om man helt missbedömer mottagarna av budskapet i den egna reklamen eller om den är så dålig att konsumenterna vänder produkten/tjänsten ryggen.
Då kan det man vill sälja vara hur formidabelt som helst, känns reklamen inte trovärdig eller någorlunda intelligent, sätter det sin prägel på tilltron till avsändaren.
Förra året fälldes mer reklam än "någonsin" för att ha ett sexistiskt innehåll. Av 220 anmälda kampanjer fälldes mellan 65 och 70 av Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK). (Långt namn, bra verksamhet).
Så länge vissa reklammakare tror att det är kul eller "ironiskt" att använda halvnakna kvinnor för att sälja borrmaskiner eller bilar, lika länge kommer en ganska stor skara människor att vända dessa företag ryggen av ren princip.
Hur man inte kan fatta det fattar jag inte.
All reklam är bra reklam gäller säkert om man mäter uppmärksamhetsgrad men inte antal affärer.
Lika illa är det att sätta sig i en von oben-position och ha ett budskap som går ut på att mottagarna inte begriper sitt eget bästa eller är lite allmänt korkade (ett bra exempel på det är Svenskt Näringslivs reklamkampanj i sagoform för drygt ett år sedan).
Vill man marknadsföra ett värde (inte ekonomiskt) måste man tänka lite annorlunda och det är nu jag kommer till lite av min poäng, för den som undrat.
Ett värde är ju något synnerligen subjektivt och diffust. Något som jag sätter stort värde på kan vara värdelöst för andra.
Om någon försöker sälja något till mig med ett av avsändaren bestämt värde, brukar jag oftast dra öronen åt mig.
Skulle någon till exempel försöka sälja något som påstods vara "magiskt" till mig skulle öronen rullas åtskilliga varv.
Fick jag däremot själv upptäcka att det var magiskt skulle jag "sälja" detta vidare till alla jag mötte.
Det är här jag hittar min personliga förklaring till att ordet magiskt i varumärkesarbetet för Gotland blir så fel.
Hade vi istället fokuserat på det som är faktiskt och konkret, livskvalitet, lugnet, närheten, ljuset, ett blomstrande närings-, förenings- och kulturliv, så skulle det magiska komma på köpet.
Att Gotland sen är magiskt, det är en annan sak.