Monopolets effekter
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är inte många som vågar delta i den diskussionen. Alla som hör av sig till mig bland leverantörerna är livrädda för att deras namn och åsikt ska komma ut. De är affärsmässigt helt beroende av Gotland Promotions avtal och vågar inte stöta sig med de fyra dominerande ägarna.
Det visar på en del av monopolets effekter. Destination Gotlands hemsida är den enda platsen var man kan boka båtresan. Genom att Gotland Promotion använder denna monopolsida, blir det den helt dominerande monopolbokningssidan på Gotland. Alla som har avtal med Gotland Promotion tvingas gå via Destination Gotlands hemsida. Även när man går via Turistföreningens hemsida och trycker på boka boende, så hamnar man på Destination Gotlands hemsida.
Försöken att inom Gotlands Turistförening skapa en oberoende bokningsplattform har effektivt stoppats av ägarna till Gotland Promotion. De sitter med i Turistföreningens styrelse och stoppade förra året en motion från några medlemmar om en oberoende bokningsplattform.
Funktionsmässigt är det jättebra för alla kunder och besökare på Gotland med en väg in. Men ska den ägas av fyra dominanter i näringen och ska den snedvrida konkurrensen med lägre provisioner för ägarna och högre för ickeägarna, eller leverantörerna, som Jan-Erik Rosengren kallar dem? I praktiken innebär de olika provisionsnivåerna att ett hotell, som inte är ägare, tvingas betala en högre provisionsprocent än ett hotell ägt av en Gotland Promotionägare.
Om exempelvis Strand Hotell får sälja ett rum för 2 000 kronor och det säljs via telefonbokning, så blir provisionen till Gotland Promotion 320 kronor utan moms. Om Hamnhotellet, vars ägare och driftoperatör är ägare av Gotland Promotion, säljer ett 2000-kronorsrum, så behöver de sannolikt bara betala cirka 50 kronor. Det är ju knappast konkurrensneutralt. Strand Hotell är tvungna att ha högre rumspriser för att kompensera sig för den höga provisionen till Gotland Promotion. Strand får betala den vinst, som ägarna av Hamnhotellet får från Gotland Promotion.
Allt detta vore inget konstigt om det fanns konkurrerande hemsidor för bokning. Men Destination Gotlands hemsida är ett monopol, som ägarna av Gotland Promotion kan profitera på och skaffa sig konkurrensfördelar genom. Jag förstår att Jan-Erik Rosengren och de andra ägarna inte vill släppa ifrån sig denna guldkalv.