Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Äntligen, utropade jag när jag i måndags läste en artikel i Dagens Nyheter med rubriken "Svenskt kranvatten tippas som nästa heta miljötrend". Sverige har bland världens renaste kommunala kranvatten, men ändå har konsumtionen av mineralvatten tappat på plastflaskor stadigt ökat under de senaste åren. Det går verkligen att tala om en modetrend och dessutom nöjer vi oss inte med att konsumera eget svensktproducerat flaskvatten. Importen av vatten från södra Europa är stor och det paradoxala i detta är att Sverige samtidigt exporterar flaskvatten söderut. Enkelt uttryckt kan man säga att vi byter vatten och långtradartransporterna möts någonstans nere i Tyskland. Att köra runt och byta vatten är ju helt förkastligt ur bland annat miljösynpunkt.Nu berättas det dock i ovanstående DN-artikel att en ny trend är på väg in vad gäller dricksvatten. Istället för centralproducerat flaskvatten tappar restauranger själva upp kranvatten i snygga flaskor, eventuellt tillsätts kolsyra och smaksättning kan ske med en citronskiva! I New York och San Francisco är detta nu vanligt på de kända restaurangerna och även på svenska restauranger börjar kranvattnet göra sitt intåg.Bra för miljön genom minskade transporter och åtföljande utsläpp. Dessutom bra för ekonomin, eftersom 1 000 liter kranvatten endast kostar mellan 15 och 20 kronor. Det är bara att återigen utropa: Äntligen ett genombrott i vatten- och miljöfrågan. Tänk att svenskarna nu upptäcker det svenska kommunala kranvattnets förträfflighet och låga kostnad. Detta kanske också kan bidraga till att omtanken om det svenska vattnet blir större och medvetenheten ökar vad gäller nedsmutsning och skadliga utsläpp.