Misstänkt reklamsyfte

Bilbranschens uppmaningar om sänkt bensinskatt handlar naturligtvis mest om att öka bilåkandet och bilförsäljningen.
foto: hasse holmberg/scanpix

Bilbranschens uppmaningar om sänkt bensinskatt handlar naturligtvis mest om att öka bilåkandet och bilförsäljningen. foto: hasse holmberg/scanpix

Foto: Hasse Holmberg / SCANPIX

Gotland2007-09-27 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Under de senaste veckorna har det i den gotländska pressen förekommit annonser med rubriken "Det finns ingen tunnelbana utanför Stockholm. Hjälp oss att berätta det för Centerpartiet". Det hela illustreras med en karta över tänkta tunnelbanestationer. Sedan följer bland annat följande text: "Utanför Rosenbad i Stockholm rusar tunnelbanetågen förbi hela dagarna. Då kan det vara svårt att förstå hur vanligt folk har det. Utanför storstaden är det nämligen bara bensinpriset som rusar - i höjden".
Kul idé med tunnelbanekartan, men det märks att annonserna är producerad vid någon annonsbyrå i Stockholms city. Det finns ju faktiskt också kollektivtrafik utanför huvudstaden, även om det då inte är i form av tunnelbana.
Huvudbudskapet är att bensinskatten är för hög och att den drabbar glesbygden extra hårt. Det är till viss del sant, men detta kompenseras bland annat med ökade reseavdrag. Som jag så många gånger tidigare skrivit hade en ännu bättre kompensation från Alliansregeringen varit ett så kallat landsbygdsavdrag i självdeklarationen till alla landsbygdsboende.
Annonserna är bekostade av bilbranschen intresseorganisationer, vilket gör att man bör fundera en extra gång innan man tar till sig dess budskap. Branschens huvudintresse är naturligtvis att alla skall åka så mycket bil som möjligt. En sänkning av bensinskatten gynnar ju inte bara landsbygden, utan medför också den oönskade effekten att biltrafiken ökar totalt - även där det finns tillgång till tunnelbana. Annonstexten känns lite som ett tafatt försök att skyla över bilindustrins sena uppvaknande i utsläppsfrågan och det nymornade intresset för miljöbilar.
Tycker att motorjournalisten Rolf Gildenlöw på TT Spektra slog huvudet på spiken i somras med den här texten: "Om den snabba tekniska utvecklingen på motorsidan de senaste 20 åren gett oss lägre bränsleförbrukning istället för högre effekt hade färre människor dött i trafiken och vägtransporterna hade för länge sedan nått EU:s miljömål."
Det gäller att sopa rent framför den egna dörren först, men bättre ett sent uppvaknande i bilindustrin än fortsatt törnrosasömn. Glöm dock aldrig bort vem som bekostat ovanstående annonskampanj. Det är nog inte bara omtanken om glesbygden som ligger bakom kravet på sänkt bensinskatt!
Läs mer om