Minirondell med maxproblem

Gotland2008-10-21 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
"Att sila mygg och svälja kameler" är ett gammalt välkänt uttryck. Kom att tänka på det när jag passerade minirondellen på Follingboväg vid Skrubbs i "rusningstid". Här möts all trafik från Ica Maxi och övriga affärer i detta nya köpcentra och trafiken på Follingboväg i en liten provisorisk så kallad rondell.
När Ica Maxi byggdes skrev jag i en krönika: "Hoppas verkligen man tänker till ordentligt vid planeringen av det nya stormarknadsområdet kring ICA Maxi vid Skrubbs. Något nytt Skarphäll när det gäller trafiksäkerhet tror jag ingen vill ha."
Skarphäll var från början avsett för industrier och lågintensiv handel. Karaktären har dock ändrats radikalt till ett stort handelscentrum med mycket trafik på framförallt Skarphällsgatan, vilken är områdets pulsåder. Denna gata har idag på en sträcka av drygt 400 meter 19 stycken in- och utfarter från olika parkeringar, butiker och företag. En del ligger dessutom med bara ett par meters mellanrum.
Vad hände då vid Skrubbs? Jo, ICA Maxi öppnade och utfarten från anläggningen skedde i den gamla fyrvägskorsningen med stopplikt! Det behövdes verkligen inte någon större kristallkula för att inse att här skulle bli problem. Nu har ytterligare butiker tillkommit och med dem ännu mer trafik. En provisorisk minirondell har anlagts för att mildra problemen, men naturligtvis skulle en ordentlig utfart med riktig rondell stått på plats samtidigt som stormarknaden öppnade.
Idag pratas det mycket om säker trafikmiljö för fotgängare, cyklister och bilar. Det är bra och kraven på nybyggnadsplaner av enskilda fastigheter är höga med hänvisning till säkerhet i trafikmiljön vad gäller exempelvis in- och utfarter. Även om det bara handlar om ett par bilar per dygn.
Det är därför lätt att tänka på uttrycket "sila mygg och svälja kameler" när det gäller utfarten från Ica Maxi eller de på Skarphällsgatan, för här handlar det inte om ett par bilar per dygn utan tusentals.
Läs mer om