Miljötåget - alternativet till Studentallén
Foto: Tommy Söderlund
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
De täckta moderna och diskreta tågvagnarna skulle kunna trafikera sträckan året runt mellan flygplatsen, Snäck, Tott, lasarettet, utefter sjömuren, förbi kongresshallen, högskolan, hamnen, Oskarsstenen till Kneippbyn. Under högsäsong skulle man kunna tänka sig att upp till tre eller fyra tåg skulle kunna bilda en paternostertrafik på sträckan. Modern GPS-teknik kan reglera att inga tågsätt skulle behöva mötas på den smala asfaltvägen utefter havet. Antalet tågsätt står i relation till turtäthet och den hastighet som de skulle framföras med. Därför skulle möjlighet ges att ansluta med taxiplats vid lasarettet för snabbare genväg till flyget om så behövs.
Givetvis skulle man utefter sträckan - förslagsvis invid avtagsvägen till Galgberget och vid Oskarsstenen - anlägga parkeringsplatser för bilburna passagerare som avser att besöka kongresshallen, biblioteket, eller någon restaurang utefter sträckan. P-platser, vänd- och hållplatser förses med diskreta automater där man kan inhandla magnetkort av den typ som idag används av lokaltrafiken.
Under sommaren har mer än en flygresenär klagat över att det inte finns ett billigare alternativ än taxi för att ta sig till och från flygplatsen. Ett miljötåg kommer givetvis att gynna näringsidkarna utefter linjens hela längd, varför de naturligtvis bör vara delaktiga i investeringarna. Bättre att lägga kommunala skattepengar på detta, än att mot alla principer gå in som delägare i ett aktiebolag och rikta ett kommunalt stöd enbart till innerstadens, Strövet, och Östercentrums handel, och därmed snedvrida konkurrensneutraliteten. Ett förslag som ligger på kommunstyrelsens bord.
Det ligger i kommunens intresse att miljön i innerstaden förbättras, och att genomfartstrafiken av taxi samt privatbilar reduceras. Har vi nu valt att förlägga stora publikmagneter som kongresshall, bibliotek och högskola i hamnområdet krävs det av nödvändighet att man snarast klarar av att lösa trafikfrågan.
Lindells förslag är kanske det mest innovativa som kommit fram på länge. Och bör tas tillvara och omsättas i praktisk handling. Ju förr dess bättre!