Mats Mening

Gotland2007-07-17 01:05
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Ibland kan man fundera över hur reklammakare tänker. Häromdagen fick familjen en tidning med ett bifogat brev från det stora franska bilmärket eftersom vi har en bil av detta fabrikat. Enligt brevet skickas kundmagasinet bara till dem som är ägare av bilar som är yngre än tio år, men den här gången även till dem som har äldre bilar.Anledningen var att det fanns ett reportage om bilmärkets samarbete med ett återvinnings- och miljöföretag. Dessutom hänvisas till en hemsida om just skrotning och återvinning.Nu kan information uppfattas på olika vis, men för mig är budskapet glasklart: Äger man en bil av det aktuella märket som är äldre än tio år, så bör den skrotas. Nu kommer det inte att ske med vår franska bil, för trots att den är äldre än tio år har den både katalysator och mycket bränslesnål motor.Så reklammakarna tänkte nog fel, för ett bilmärke som bara sänder kundtidningen till ägare av bilar som är yngre än tio år, utom när det gäller information om skrotning, verkar inte ha speciellt stor tilltro till bilens livslängd. Kan vara bra att komma ihåg vid nästa bilbyte.
Läs mer om