Mats Mening

Gotland2008-02-02 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Destination Gotlands system för internetbokning är verkligen smidigt. Kunden bokar själv via data sin resa och det går också att göra kortbetalning. Det finns tyvärr en hake och det gäller bokningen av biljetter för ungdomar. För dessa gäller ett lägre pris fram till den dag de fyller 19 år.
Skulle själv internetboka en biljett för mig och en av mina söner. Han är född i april 1989 och när jag bokade honom med familjerabatt 6 till 18 år blev han ändå bokad som vuxen. Ringde bokningen och fick av en trevlig dam beskedet att det blir så, eftersom systemet inte jobbar med födelsedag utan bara år, men alla skall ha familjerabatt fram till den dag de fyller 19 år. För att inte bli "blåst" på närmare hundra kronor fick jag rådet att först genomföra bokningen på internet och sedan ringa upp bokningstjänsten, som då går in och rättar till det hela. Inbetalda pengar återbetalas i kassan eller vid incheckningen.
Helt sanslöst system, hur många vet om detta och hur många blir "blåsta" genom ett högre biljettpris, i tron att rabatten bara gäller till och med det år man fyller 18 år? Dessutom har bolagets IT-avdelning enligt uppgift känt till problemet en längre tid utan att åtgärda det, alltså lägga in födelsedag i systemet. En stor plump i protokollet för ett annars bra bokningssystem. Så se upp alla resenärer när ni bokar nästa gång via internet!
Läs mer om