Mats Mening
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
"Den nya trenden är här för att stanna. Svart är hett! Det börjar bli dags att glömma begreppet vitvaror. Svart är det nya vita för dem som vågar ta ut svängarna. Är du riktigt djärv inreder du helt i svart, annars kan ett kylskåp, en tvättmaskin eller annan "svartvara" bli en elegant kontrast till den övriga inredningen."
Läste som sagt texten med viss förvåning, för hur kul känns det att köpa svartvaror? Om någon säger att de inredde köket svart, känns det närmast som Skattemyndigheten blir nästa besökare i det köket.
Möjligen är jag för konservativ och inte "öppen för nyheter" - som försäljarna brukar uttrycka sig - men det får nog bli vitvaror i en eventuell kommande ny inredning. Och det är klart att försäljarna tycker att "man skall vara öppen för nyheter", men jag tror inte på reklamtextens inledning att "den nya trenden är här för att stanna". Trender brukar ofta bara vara kortvariga modenycker. Snart är det nya färger och stilar som gäller och med dem nya reklamtexter.