Mats Mening

Gotland2007-08-03 01:08
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I förra veckan läste jag om problemen för de 24 000 kunder hos GEAB som betalar sina räkningar kvartalsvis. De hade nämligen på julifakturan fått sitt postnummer istället för elkostnaden tryckt på inbetalningskortet. Det är konstigt att det nästan alltid är något "strul"- ett ord som kundtjänsten ofta använder - med detta företags fakturasystem. Eftersom jag hyllar principen att elen skall köpas lokalt har jag trots alla hurtiga telefonförasäljare från andra elbolag försökt vara min gotländska elleverantör trogen.Skriver "min" elleverantör för det är så att Gotlands kommun äger en del av GEAB och kommunen är ju alla vi gotlänningar. Det skall dock erkännas att tilltron till bolaget ofta sviktat och detta på grund av det snurriga faktureringssystemet. Precis varje gång jag ändrat något i vårt avtal, så har det blivit något fel i nästkommande faktura.Mitt råd till vår lokala elleverantör är: Utarbeta ett fungerande faktureringssystem, testkör detta noga och håll sedan fast vid det. Man behöver inte alltid ligga i främsta ledet med all ny administrationsteknik. Kunderna uppskattar mer ett fungerande och pålitligt system, som kostar mindre och ger företaget bättre goodwill.Förresten måste det blivit stora variationer i det senaste "postnummerfakturafelet". En kund boende på till exempel Amiralsvägen i Stockholm och med sommarhus på Gotland fick en faktura på 11 149 kronor, medan en Kirunabo boende på Antennvägen förmodligen hade ett fakturabelopp på 98 145 för sitt gotländska sommarhus.
Läs mer om