Makten har talat

Den verklige mathavaren i rederiet, Eric D Nilsson, stöder mannen och låter kvinnan gå ur ledningen.

Den verklige mathavaren i rederiet, Eric D Nilsson, stöder mannen och låter kvinnan gå ur ledningen.

Foto: Melander Karl

Gotland2009-09-23 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Om det var tänkt att tysta debatten om vem som bestämmer i Gotlandsbolaget, så var Eric D Nilssons framträdande i Radio Gotland i måndags misslyckat. Den gamle skaparen av dagens Gotlandsbolag visade åter igen hur skicklig han är och att han inte bryr sig ett dugg om vad folk tycker om honom och rederiet, som är alla gotlänningars livlina till fastlandet.
Han låtsades som att han inte har någon makt alls i Gotlandsbolaget eller Destination Gotland. Men alla som har insyn säger att den gamle (82 år) fortfarande styr med järnhand. Och uppenbarligen har han välsignat upplösningen av vd-bråket. Han har accepterat att styrelseordförande Bengtsson är viktigare än den duktiga kvinnan Maja Horwitz. Och därför upprepade han papegojlikt, att han ville meddela media "att Bengtsson och Maja är överens om att de inte är överens." Men han gav inga förklaringar om varför Maja Horwitz inte fick den utlovade vd-posten.
Han ville inte kommentera att Maja Horwitz krävde att få vara vd fullt ut och inte ha en arbetande ordförande (Bengtsson), som petade i allt och trasslade till hela vd-arbetet. När den kompetenta kvinnan ställde krav för att fullt ut kunna fungera som vd, och det inkräktade på mannen Bengtssons makt, då ställde sig den som bestämmer i rederiet, Eric D Nilsson, på Bengtssons sida. Så går det till i ett mans- och gubbstyrt rederi.
Nu är rederiet som sköter Gotlandstrafiken ett privat bolag och där får ägarna göra som de vill. Bolag är inga demokratiskt styrda organisationer, utan de är ägarstyrda. Men nu är rederiet det enda (än så länge!) som vi gotlänningar kan utnyttja. Därför har det självklart stort intresse hur detta bolag, som får en massa skattepengar för trafiken, sköter sig och sin chefrekrytering. Efter måndagens radiosamtal med den verkliga makthavaren i rederiet står det klart att det är männen som styr rederiet. Och att starka, kunniga kvinnor inte är välkomna om det inte finner sig i det manliga styret.
Efter sommarens informationsmissar vid fartygskrocken och avskedandet av den anställde, som pratade med radion, är rederiets rykte som friskt bolag skamfilat. Genom dribblet med vd-posten framstår rederiet också som helt gubbstyrt. Det ryktet är inte bra för Gotland.
Läs mer om