Lyssnar rederiet på resenärerna?
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Till det förstnämnda hör bland annat internetbokningen - vilket jag behandlar i "Meningen" här under - och Nynäshamnsproblemen. Pendeltågens anpassning till färjornas tidtabeller brukar vara en stående fråga på "Öppet Forum" varje år, liksom försämringen för av- och påstigande till och från Hamnterminalen. Dessutom är bagagehanteringen i Nynäshamn helt miserabel. År ut och år in utan att något händer till det bättre!
Rederiet friskriver sig alltid helt från problemen med både pendeltågen och bagaget och skyller på lokaltrafiken och Stockholms hamn, som äger hamnen i Nynäshamn. Säkert formellt riktigt, men med lite god vilja skulle naturligtvis en så stor trafikoperatör som Destination Gotland kunna trycka på för en smidig lösning av dessa frågor, så att resenärerna får en positiv upplevelse av hela resan och inte bara från "landgång till landgång".
Till orosmolnen hör frågorna om oljemarknadens framtida inverkan på färjetrafiken, en avgörande fråga för att vår landsväg även i fortsättningen skall fungera. Hela sjöfartsnäringen är uppbyggd på obegränsad oljetillgång och vad jag förstår finns det i dagsläget inga färdigutvecklade alternativa och miljövänliga bränslen för fartygstrafik. Däremot finns det förmodligen känd teknik som rätt utvecklad skulle kunna sänka bränsleförbrukningen. Vad har rederiet för strategi?
Om gotlänningarna utnyttjar möjligheten att ställa frågor och rederiet lyssnar och verkligen tar till sig resenärernas synpunkter, kan det bli en riktigt intressant eftermiddag på Borgen.