Lönsamt monopol?

Gotland2009-03-13 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag är glad att Rederi AB Gotlands Jan-Erik Rosengren vill ge sin syn på Destination Gotlands hemsidas viktiga roll. Han har rätt i att det bolag, Gotland Promotion, som äger denna för hela besöksnäringen så viktiga bokningssida är ett framgångsrikt och lönsamt bolag. Omsättningen har uppenbarligen 2008 ökat till 90 miljoner kronor jämfört med 73 miljoner 2007.
Det stämmer också att bolaget ger en vinst på en knapp miljon kronor till sina fyra ägare. Den betalas dock inte ut som aktieutdelning, utan som återbetalning på det aktieägartillskott på 2,9 miljoner kronor, som ägarna lagt in. Om nu den utbetalade vinsten ska ses som ränta på dessa 2,9 miljoner kronor eller är återbetalning framgår inte av årsredovisningen. Fortsätter vinstutvecklingen som hittills har ägarna snart fått igen sina pengar.
Det intressanta i hela diskussionen är ju att Destination Gotlands monopolhemsida ägs av de fyra stora inom besöksnäringen. Det finns många som velat vara med som delägare i Gotland Promotion, men de har hela tiden nekats delägarskap av de fyra nuvarande ägarna.
Jan-Erik Rosengren skriver om att 1997 inbjöd rederiet till ett brett deltagande i bokningssystemet. Men Gotland Promotion bildades ju 2005 och då fick bara de fyra stora vara med. Trots att väldigt många stora och små företag ville vara med.
Jan-Erik Rosengren bekräftar, att ägarna betalar lägre provisioner än ickeägarna. Om det sedan handlar om väldigt låga nivåer, som en eller 2,5 procent, jämfört med ickeägarnas provisioner mellan 5,5 och 17 procent, det avslöjar han inte.
Han vill inte gå med på att det strider mot Konkurrenslagen, att de fyra har en konkurrensfördel med lägre provisioner för likvärdiga transaktioner. Konkurrenslagen talar ju om missbruk av dominerande ställning. Genom att Destination Gotland har monopol på färjetrafiken och får drygt 400 miljoner kronor om året för det, så är ju Destination Gotlands hemsida indirekt skattesubventionerad. Denna monopolbokningsplats utnyttjar ägarföretagen med lägre provisioner för att få konkurrensfördelar mot icke ägarföretagen.
Ägarna levererar in tiotals miljoner, menar Rosengren. Innebär det att ägarna står för cirka 45 miljoner av omsättningens 90 miljoner kronor? Då står alltså ickeägarna för hälften. Men ickeägarna betalar en avsevärt högre provision än ägarföretagen, som därigenom får konkurrensfördelar genom att de kan utnyttja den monopolsituation, som Destination Gotlands hemsida har inom den gotländska besöksnäringen.
Läs mer om