Lönsam kaj i Visby

En ny kryssningskaj i Visby gör det onödigt med barkasser. Den skulle göra att många fler kryssningsbåtar angör Visby, vilket ger jobb och inkomster på Gotland.

En ny kryssningskaj i Visby gör det onödigt med barkasser. Den skulle göra att många fler kryssningsbåtar angör Visby, vilket ger jobb och inkomster på Gotland.

Foto: Fotograf saknas!

Gotland2008-08-21 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I år går det cirka 100 kryssningsfartyg i Östersjön, som struntar i att angöra Visby. Alla vill till Visby, men då måste det finnas en kryssningskaj, som gör att det går lätt att ta iland passagerarna. Idag går knappt 60 procent av passagerarna iland, när de måste åka barkass från redden till kajen.
2005 var det 150 anlöp av kryssningsfartyg i Visby. I år blir det bara 85. Fartygen blir dock större, så att antalet passagerare har inte minskat. Men händer inget med en ny kryssningskaj, då kommer Gotland att tappa miljoner i turistinkomster. Kryssningsresenärerna är de som lägger mest pengar på Gotland och ger goda inkomster åt bussbolag, guider, affärer, restauranger och cykeluthyrare. Många tjänar miljoner på kryssningsgästerna och besöken genererar fler besök. Tänk vad många kryssningsgäster som tjusats av Gotland och återvänder.
Dagens kryssningsresenärer är inte bara rika, äldre amerikaner. Idag reser barnfamiljer och människor i alla åldrar från hela Europa på Östersjökryssning. Att bygga en kryssningskaj är en kommunal uppgift. Liksom med investeringen i kongresshallen och en bra färjetrafik, måste staten och EU hjälpa till med investeringen, som ger jobb och inkomster till öns företag.
Frågan är om öns företag kan bidra med några miljoner kronor i investeringen av en nya kryssningskaj. De skulle sannolikt på tio år tjäna in denna investering. För det skulle komma så många fler kryssningsfartyg med en kaj vid yttre piren.
Det finns långt framtagna planer på en kryssningskaj i Visby. För det är självklart att den ska vara i Hansestaden Visby. Det är ju dit alla vill. Sedan åker många runt på övriga Gotland i bussar. Denna kaj skulle kunna byggas på två år och kostar runt 130 miljoner kronor. Kommunen och staten tillsammans med EU skulle kunna bekosta den och sedan betalas den tillbaka genom hamnavgifter från kryssningsfartygen.
Alla politiska partier på Gotland verkar överens om att investeringen i en ny kryssningskaj är en viktig näringspolitisk investering, som ger många jobb på Gotland. När de besökande socialdemokratiska riksdagsledamöter från Småland besökte Gotland igår, fick de fyllig information om Gotlands behov av en kryssningskaj. Deras hjälp behövs i riksdagen för att klara finansieringen av denna tillväxtinvestering för öns framtid.
Läs mer om