Löfte om lösning på långbänk
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
År 1976 kom Gotlandstillägget i godstrafiken till och systemet har sedan dess utretts och kritiserats ut och in utan att någon hittat en bättre lösning.
Att tillägget ska avvecklas är de flesta ense om, och beslut om detta togs också 1996, frågan är hur man istället ska ersätta de merkostnader som godstrafiken till och från Gotland har.
Den nedtrappning som beslutades om 1996 kompletterades dock inte men någon ny modell och nedtrappningen frystes i väntan på att frågan ytterligare skulle penetreras.
Därför är löftet om en lösning efterlängtad och extra bra känns det att löftet är grundat på noggranna studier av dagens system i nära dialog med Gotland.
Förra hösten var Leif Zetterberg och Ingrid Larsson, statssekreterare respektive sakkunnig på näringsdepartementet på Gotland, inbjudna av kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius för att på plats sätta sig in i frågan.
I propositionen står det att: "Regeringen vill också framhålla behovet av att åstadkomma stabila förutsättningar för näringslivets transporter till och från Gotland. (---) Regeringens avsikt är att inom ramen för åtgärdsplaneringen eller på annat sätt hitta en lösning".
Sjöfartsverket föreslog för en tid sedan att längdmetertaxan för transporter av lastbilar på färja ska behållas och att denna taxa ska sänkas för att kompensera det slopade Gotlandstillägget. Kanske är det lösningen som kommer att presenteras så småningom?