Kryssarna måste få kajplats

Numera är kryssningsfartygen så stora att de inte får plats inne i hamnen utan måste ankra på redden. Arkivbild:  Bengan Zettergren

Numera är kryssningsfartygen så stora att de inte får plats inne i hamnen utan måste ankra på redden. Arkivbild: Bengan Zettergren

Foto: Zettergren Bengt

Gotland2008-01-21 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Gotland har under 2000-talet förlorat drygt en tredjedel av antalet anlöp av kryssningsfartyg, från cirka 150 till cirka 90. Visserligen ligger Visby fortfarande på andra plats i Sverige med den siffran, men det är ändå oroväckande. Sett i svensk jämförelse är det Stockholm som är den stora vinnaren, men också Göteborg hävdar sig ganska väl. Sett i ett internationellt perspektiv så tar baltstaterna allt mer av kryssningstrafiken i Östersjön. Vi vet att det till viss del beror på en mycket tilllmötesgående taxepolitik, men det är ändå inte hela sanningen.
Gotlands nedgång beror till största delen på att fartygen blir allt större och inte får plats att lägga till vid kaj i Visby. Ankring på redden tilltalar inte dagens kryssningsgäster. Därför är det viktigt att något görs i Visby hamn om vi fortsatt vill vara med i den här branschen.
Nu invänder många att det inte är försvarbart att satsa på de större fartygen, miljökraven kommer på sikt att åter ge oss mindre fartyg. Det tror inte jag. Fartygens storlek förblir minst i nuvarande klass. Miljöfrågan kommer att lösas genom alternativt drivmedel.
Läs mer om