Kryssar Gotland förbi
På Gotland har kryssningsanlöpen minskat och på några år halverats. Planering pågår om att bygga en kryssningskaj. Blir den av?
Foto: Fotograf saknas!
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
På Gotland har kryssningsanlöpen minskat och på några år halverats. Planering pågår om att bygga en kryssningskaj, som kan ta emot kryssningsbåtarna. Det anses nämligen att de lämnar mycket pengar på ön och bidrar till försörjningen av många företag och gotlänningar. Och därmed bidrar till att kommunen får in fler skattekronor.
Ska kommunen i dessa kristider investera i en ny kryssningskaj och i så fall vilket alternativ. Det billigare utanför yttre piren eller det bästa, nästan i närheten av reningsverket i södra hamnen. Som är något dyrare. Nu kan inte kommunen stå för hela kostnaden, utan staten måste rycka in. Och helst måste EU hjälpa till också. Om väl kryssningskajen byggs så kommer den att successivt finansieras genom kryssningsbåtarnas hamnavgifter. Och då kommer sannolikt antalet anlöp mångdubblas mot årets drygt 60.
Frågan är om kommunpolitikerna vill gasa och investera sig ur krisen eller om det bara gäller att skära ner. Allt som kan öka skatteinkomsterna borde göras och en kryssningskaj är en investering som ger jobb och skatteinkomster. Men samtidigt konkurrerar den med investeringspengar till angelägna investeringar för att behålla och öka kvalitén i kommunens kärnverksamhet, vård, skola och omsorg.
I besparingstider gäller att satsa på människor och människors förmåga och spara på materiella ting, som hus, anläggningar och teknik. Skjuta på satsningen på nya dataprogram och behålla lärare, är en vettig åsikt. Å andra sidan kan vi inte svälta oss ur krisen. Bygg en kryssningskaj och investera oss ur krisen!