Kris i bilindustrin - det var på tiden

Gotland2008-10-04 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
På torsdagen öppnades den internationella bilsalongen i Paris. Sällan har de metallicglansiga fartmonstren, konceptvidundren och folkbilarna inne i salongen inramats av en så blygrå krisstämning utanför. För bara någon dag sedan kom aktuell bilstatistik från USA. Nyförsäljningen är den lägsta sedan 1981. Försäljningen av Volvobilar, till exempel, har gått ned med 51 procent bara jämfört med förra månaden. De amerikanska biljättarna blöder, och med dem också deras europeiska adoptivbarn inklusive de två i Sverige.

Har sig själv att skylla
USA är bilens hemland. Men Sverige kommer rätt nära USA i fråga om passion för detta fordon. Nationell stolthet för oss som växte upp på 1970-talet handlade om Borg, Stenmark, Saab, Abba och Volvo. Och det som var bra för det sistnämnda var också bra för... ja, ni vet. Nu tvingas svensk bilindustri lägga massvarsel. Det är lika lite nu som på Pehr G Gyllenhammars tid bra för landet. I alla fall inte på kort sikt.
Men ur ett övergripande, globalt perspektiv har bilindustrin sig själv att skylla. Det klassiska exemplet om hur Åtvidabergs mekaniska räknesnurror konkurrerades ut av elektroniska japanska miniräknare är lika applicerbart på vilken industri som helst. Den som sist ser morgonljuset förlorar. I bilindustrins fall gäller det bokstavligt. Solen går upp i öster - och det är de asiatiska biltillverkarna som står starkast. I Europa går det lite sisådär. USA har vägrat skåda växthuseffekten i ögat.

Sängar i betong
På planekonomins tid skämtades det i Sovjetunionen om att fabrikerna hade börjat tillverka sängar i betong. Detta eftersom produktionsmålet sattes i kilo, inte antal. I marknadsekonomins USA gäller något liknande, fast tyvärr inte på skoj. Vanliga familjebilar har utformats som pansarvagnar. Nu dippar nyförsäljningen av SUV:ar som en sten - minus 45 procent jämfört med förra året. Andrahandsvärdet på stadsjeepar hade redan i maj minskat med 20 procent enligt Motormännen. De biltillverkare som missat klimatfrågan i sin omvärldsanalys bör nog skylla sig själva, liksom ärligt talat också de som köpt en dinosauriebil vars värde nu sjunker dag för dag.
Skalar man bort excesserna från de internationella bilutställningarna så ser man tydligt den enorma utvecklingskapacitet som bilindustrin faktiskt besitter. Alla som byter bil ibland vet att det nuförtiden inte längre är en sanning att varje nylanserad bilmodell är bättre än förra årets - de blir fantastiskt mycket bättre! Bilarna rostar inte längre. Verkstäderna är kliniskt rena och sysslar inte längre med sjukvård utan friskvård. Fordonen kan snart både tänka och köra åt oss.

Veteranen mest modern
Det är bara en enda liten detalj där man inte satsat samma energi på nytänkandet.
Motorn.
Öppnandet av årets bilsalong i Paris sammanfaller med 100-årsfirandet av den första massproducerade bilen: T-forden. Ur en aspekt är denna veteran lustigt nog till och med mer modern än många betydligt yngre modeller. Den gick att köra både på bensin och etanol. Flexifuel har alltså gamla anor.
Världen får hoppas att det inte tar ytterligare 100 år av törnrosaslummer innan det utvecklats en massproducerad bil driven på det enda klimatneutrala sätt vi känner - med el.
Läs mer om