Krav på sänkta arbetsgivaravgifter
En sänkning av arbetsgivaravgifterna skulle skapa ökad framtidstro hos småföretagare och entreprenörer. foto: fredrik persson/scanpix
Foto: Fredrik Persson
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Än så länge är kraven, som presenterades av en arbetsgrupp i partiet under ledning av Torbjörn Egerhag som själv är företagare, inte konkretiserade. Men förväntningarna på konkreta bud ökar naturligtvis nu från företagarhåll. Faktum är att partiet har rejält på fötterna för att lyfta frågan. De senaste åren har det rena skatteinslaget i arbetsgivaravgifterna mer än fördubblats.
Förväntningar
De senaste åren har avgiftsdelen kunnat sänkas rejält när såväl sjukfrånvaron som arbetslösheten sjunkit. I ett system där avgifterna ska återspegla de faktiska kostnaderna har staten fyllt ut de minskade kostnaderna med en ren beskattning av arbete, som idag uppgår till mer än sju procent av lönesumman. Det innebär en överbeskattning av svenska företag med mer än femtio miljarder.
Vid regeringsskiftet var förväntningarna från företagarhåll på den nya regeringen skyhöga. Sedan dess har dock förtroendet sjunkit rejält. Företagarna själva förklarar detta med uteblivna skattesänkningar och till och med diskussionen om arbetsrätten blivit tabu.
I huvudsak beror regeringens politik på moderaterna, det "nya arbetarpartiet", som i sin iver att locka socialdemokratiska väljare blivit i det närmaste lika njugga i synen på företagande som det gamla arbetarpartiet. Moderaternas uppfattning att ekonomiska drivkrafter spelar en avgörande roll för viljan att ta anställning motsvaras inte av någon övertygelse om att de ekonomiska drivkrafterna spelar en roll för viljan att anställa.
Välgärning
Strategin att överge företagen är dessutom farlig. I Sverige finns hundratusentals småföretagare som till övervägande delen (mer än 2/3) röstar borgerligt. I valet 2006 vann alliansen med knappt 120 000 röster och det är ingen överdrift att konstatera att företagarrösterna var en viktig del i den framgången.
Även bland övriga borgerliga väljare anses företagsklimatet vara viktigt. Centerpartiet kan således mycket väl bli vinnare på att än tydligare driva frågor som är viktiga för företagen. Men för Sveriges skull och för alliansens möjligheter i nästa val skulle det vara en välgärning om det också kunde bli regeringens politik.