Konkurrens på lika villkor?

Foto: Håkan Ericsson

Gotland2009-03-18 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Destination Gotlands hemsida fungerar som en utmärkt "en väg in"-portal för Gotlandsbesökaren. De anställda på bolaget Gotland Promotion gör ett mycket bra jobb, att serva sina leverantörer och hjälpa till med marknadsföringen.
Genom att finnas med på Destination Gotlands hemsida syns man och synas måste man, om man ska sälja något i besöksnäringen på Gotland.
Problemet är bara att Destination Gotlands hemsida kontrolleras helt av de fyra bolag, som äger Gotland Promotion. Jag trodde först att Gotland Promotion hyrde en del av Destination Gotlands hemsida, men det är ett vinn-vinn-samarbete.
Både rederiet Destination Gotland och Gotland Promotions leverantörer tjänar på att synas på hemsidan och att kunderna kan boka deras produkter.

Avtal om nytt rederi
Destination Gotland är det stora och nu inkörda varumärket inom besöksnäringen på Gotland. Gotland är ju en destination och det är ursmart att ha döpt rederiet till Destination Gotland och att hemsidan naturligtvis har samma namn. Genom den nuvarande konstruktionen är Destination Gotland ett väl inarbetat varumärke.
Om det skulle hända, att rederiet inte fortsätter att sköta färjetrafiken på uppdrag av skattebetalarna, staten, så har Gotland Promotion ett av avtal, som gör att de får behålla den viktiga hemsidan för information och bokning. Och förhoppningsvis ska det nya rederiet kunna koppla på sin bokning av båtresorna till bokningsportalen destinationgotland.se.
Om nu inte Rederi AB Gotland, som äger 55 procent av Gotland Promotion, sätter sig på tvären och stänger ute det nya rederiets båtbokning. Men det skulle innebära både stor bad will för Rederi AB Gotland och då tappar ju hemsidan destinationgotland.se sitt värde och sin lönsamhet.
Det som allt mer oroar och irriterar de övriga i besöksnäringen och särskilt hotellen är de olika provisioner som Gotland Promotion tillämpar. Jag skrev i måndags, att det kunde skilja i provision mellan Strand Hotell och Hamnhotellet vid en telefonförsäljning av ett rum för 2 000 kronor.
Jag skrev då, att sannolikt får Gotland Promotionägarna bakom Hamnhotellet bara betala 50 kronor i provision till Gotland Promotion. Men det var för lite, berättade Gotland Promotions vd, när jag träffade honom i måndags. Hamnhotellet får betala 250 kronor i provision, inte 50 kronor. Att jämför med de 320 kronor som Strand Hotell får betala, som ickeägare av Gotland Promotion.

12,5 istället för 16 procent
Det innebär, att när ickeägarna av Gotland Promotion betalar 16 procent i provision för en telefonbeställning, så betalar de fyra Gotland Promotionägarnas bolag bara 12,5 procent i provision.
Är det samma skillnader på de andra provisionsnivåerna, så lär Gotland Promotionägarna betala runt sju procent, när ickeägarna betalar tio procent och runt fyra procent, när ickeägarna betalar 5,5 procent i provisioner.
Detta är ju knappast något som befrämjar konkurrens på lika villkor inom den gotländska besöknäringen. Snarare påminner det om det som Konkurrenslagen menar med "Företags missbruk av en dominerande ställning". Och där en punkt i paragraf sju i Konkurrenslagen ger som exempel på missbruk att "tillämpa olika villkor för likvärdiga transaktioner, varigenom vissa handelsparter får en konkurrensnackdel.."
Med detta som bakgrund förstår man den motion som några hotellägare lämnade till Turistföreningens årsmöte förra året. De ville att Turistföreningens styrelse skulle lämna ett förslag till ett oberoende bokningssystem "under en neutral part utan egna vinstintressen".

Turistföreningens roll
Motionen ledde till häftig diskussion, men stoppades inte, som jag skrev i måndagens ledare. Turistföreningens ordförande Hans Klintbom föreslog att styrelsen skulle få i uppdrag att undersöka och återredovisa de att-satser, som motionen föreslog. Vilket också blev årsmötets beslut.
Huruvida styrelsen jobbat med detta årsmötesbeslut vet jag inte. Men frågan lär säkert dyka upp på årets årsmöte i Gotlands Turistförening.
Läs mer om