Kongresshallen blev en vinstmotor

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2008-04-10 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den fina kongresshallen Wisby Strand har tveklöst innburit en stor injektion för den gotländska besöksnäringen. Framför allt hotell och annat boende har fått en beläggning, som de inte haft tidigare under hela året.
När turistchefen Anders Murat och Gotlands Turistförenings analytiker Mats Johansson redovisade turistinkomsterna för 2007 på ett fruktosmöte igår, stod det klart att förra året var bra.

Unik med sitt läge i hamnen
Och att Wisby Strand har blivit den vinstmotor för övriga näringslivet, som alla hoppats på. Boendet, alltså hotell i Visby, men också utanför Visby, har haft ett mycket bra år. När det är rumsbrist i Visby är de 14 minuterna till bra rum i Tofta inget problem för Stockholmare. Det är ju bara tiden mellan tre tunnelbanestationer!
Visst byggs det många kongresshallar runt om i landet, så konkurrensen hårdnar. Men Wisby Strand i Visby är unik med sitt läge i hamnen och att allt är så nära här. De flesta kan promenera till hotell eller till restaurangen, istället för att hela tiden åka bussar, som på andra orter. Både för alla dem som ordnar konferenser och möten på Gotland och för turisterna, så är det hög kvalité på boendet som gäller.
Det finns ett intresse att betala för kvalité. I boende och upplevelser. Glädjande nog så investeras det nu i kvalitetsboende av hög klass på Gotland. Både på hotellsidan och att göra fler fyrstjärniga campingplatser.

1,3 miljarder kronor
Restaurangnäringen omsätter runt 244 miljoner kronor av turistinkomsterna. Shopping och livsmedel tar en tredjedel av turistinkomsterna. Sammantaget omsatte turistnäringen på Gotland cirka 1,3 miljarder kronor 2007.
Det råder konkurrens mellan turistföretagen, men också en mycket lönsam samverkan i marknadsföring och bokning. Det har idag blivit fantastigt enkelt att boka både resande och boende. Väldigt mycket sker via internet.

Ny kryssningskaj viktig
En prioriterad fråga måste vara att ordna en kaj i Visby för kryssningstrafiken. Kryssningsgästerna betyder mycket för turistinkomsterna på Gotland, direkt när de är här. Många kryssningsgäster återkommer senare när de upptäckt hur fint Gotland är. Gotland är så fint och omtyckt att det inte verkar behövas några tema-resor, som att följa Wallander i Ystad.
Besökandet till Gotland i januari och februari har ökat med 45 procent. Allt fler människor vill uppleva Gotland även under vinter. Gotland och Visby är ett så starkt varumärke och resmål att det är dragande nog, utan krystade teman.
Läs mer om