Konflikt mellan miljö och familj
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Debatten om klimatförĂ€ndringen pĂ„gĂ„r hela tiden, med fokus pĂ„ stĂ€ndigt nya skadeverkningar och orsakerna till dessa. ĂversvĂ€mningar i Indien och torrkatastrofer i Afrika och dess grannlĂ€nder Ă€r bara nĂ„gra exempel. Lite ironiskt instĂ€ller sig alltid frĂ„gan:
Varför Àr vÀlviljan i vÀstvÀrlden att samla in pengar för att tÀcka hjÀlpbehoven inte lika stort nÀr det gÀller Afrika och Indien som nÀr Thailand drabbades av tsunamin för nÄgra Är sedan? Svaret Àr naturligtvis att Indien och Afrika för vÀstvÀrlden kÀnns betydligt mer avlÀgset eftersom de inte Àr sÄ utprÀglade charterresmÄl som Thailand. Fördelen med flygresor över halva jordklotet Àr att förstÄelsen och samhörigheten med andra lÀnder stÀrks, medan dessa resor samtidigt bidrar till att skapa enorma miljöproblem. LÀtt att tala om den "onda cirkeln".
TyvÀrr blir nog förra veckans beslut i EU:s ministerrÄd om att flyget frÄn Är 2012 skall omfattas av handelssystemet med utslÀppsrÀtter en ganska tandlös tiger med en mÀngd kompromisser. Lösningen pÄ en del av problemet Àr naturligtvis en övergÄng till miljö- och förnyelsebara brÀnslen och det gÀller inte bara för flyget, utan alla trafikslag.
Men problemet att fÄ acceptans för minskad flygtrafik tycker jag tydligt kom fram i ett inslag frÄn Sveriges Radios Ekoredaktion, dÀr en kvinna i Thailandsflygets incheckningskö pÄ Arlanda sa sÄ hÀr:
"Det Àr inte bra för miljön, men samtidigt Àr det mycket vÀrt för familjen."