Kasta inte pengarna i sjön
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nu planerar kommunen att anlägga en typ av angöringskaj på utsidan av hamnens norra vågbrytare och på så sätt skapa landförtöjning.
Frågan är om detta är ett väl genomtänkt projekt. Erfaret sjöfolk i färjetrafiken pekar bland annat på riskrena för svall från ordinarie färjorna och därmed krav på sänkt fart en bra bit utanför Visby eller ändrad trafikkurs.
Skrovskador på ett enda kryssningsfartyg skulle direkt skapa problem med den framtida marknadsföringen. Dessutom ges inget skydd för nord- och nordvästvindar, vilket kan ställa till problem vid avgång i hastigt ökande vind.
Kanske en bättre placering är utanför södra vågbrytaren? Detta skulle också innebära minskad busstrafik i inre hamnområdet, något som måste vara eftersträvansvärt med tanke på de senaste årens enorma koncentration av olika verksamheter till just detta område.
Förresten, kommer utvecklingen att fortsätta med större och större fartyg? I dagens mer och mer utpräglade "upplevelseturism" kanske utvecklingen i stället går mot mindre fartyg som lättare kan angöra små och spännande hamnar?
En utveckling som skulle vara positiv för hela Gotland, eftersom dessa fartyg också förmodligen skulle stanna längre och därmed möjliggöra mer besök runt om på Gotland för passagerarna.
Oavsett vilket, så hoppas jag att 135-miljoners- projektet blir väl genomarbetat och belyst från alla synvinklar, så att pengarna bokstavligt talat inte "kastas i sjön".