Kardinalfrågor sällan motiverade
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Mer bekymmersamt är det som nu senast när vi fick vi uppleva en utpressningssituation där kristdemokraterna krävde att övriga i alliansen skulle acceptera införande av ett kommunalt vårdnadsbidrag som de facto ingen ville ha, vare sig här eller i övriga delar av landet.
kd:s enda vallöfte
Vårdnadsbidraget var det enda vallöfte kd hade kvar efter en serie politiska floppar. Röstade inte alliansen ja hotade man med att lämna gemenskapen och alliera sig med vänstern. Att motståndet mot bidraget var minst lika starkt där reflekterade man tydligen inte över. Det skulle med andra ord ha resulterat i en vandring ut i öknen ur politisk synvinkel. Men ett parti som står i begrepp att ramla ur protokollet och bli passerad av sverigedemokraterna i väljaropinionen handlar ibland desperat. När nu dammet har lagt sig får man innerligen hoppas att kd inte fortsätter med denna taktik. Då kanske vi blir presenterade förslag från partiets mest svartblå flygel i närheten av Livets ord och Sacredius som för tankarna till en mörk medeltid.
Kunde ha avstått
Folkpartiet fick igenom förslaget att betygsätta barn i tidig ålder i skolan. När man noterade reaktionerna från yrkesfolket inom skolan och från övriga partier kunde man ha avstått från att driva frågan vidare. Visserligen var förslaget lanserat av liberaler, men var inte av en sådan dignitet att partiet skulle ha lämnat alliansen vid ett nej. Men mig veterligt hotade man ej heller under beredningen med att lämna samarbetet om man blivit nedröstad.
Detsamma gäller frågan om Studentallén skall upplåtas för genomfartstrafik av nyttotrafik. Där är frågan visserligen inte avgjord ännu, men så här i efterhand kan man konstatera att mycket saknades av samråd med berörda parter i kommunen innan förslaget presenterades. Vad är då att beteckna som nyttotrafik? Att under högsäsong med taxi transportera lätt överförfriskade kroggäster från nedre innerstan kortaste vägen till Tott och Snäck kan knappast betecknas som nyttotrafik.
Däremot är det helt klart ambulansen med en infarktpatient från hamnen till sjukhuset är en klockren nyttotrafik. Men det torde tillsammans med annan trafik enbart för räddningstjänst och polis kunna genomföras utan att man behöver krångla till det med bommar och elektronik.
Rensa bort p-rutor
Om man rensar bort ett antal p-rutor i början av allén för att eliminera risken för hindrande privatparkering torde en skylt med "Endast genomfart för utryckningsfordon" vara tillräcklig. Enstaka ambulansutryckningar kan inte störa besökarna vare sig i trädgården eller boende invid den smala anslutningen från Kruttornet. Den slutliga planläggningen av trafiken i Visby innerstad kan därefter gott anstå tills att kommunen flyttat ut till Wisborgsområdet. Först då borde man kunna bedöma hur trafikavvecklingen från hamnen med omnejd skall lösas.