Känner du dig kränkt lille vän?

Justitieombudsman Mats Melin
foto: maja suslin/scanpix

Justitieombudsman Mats Melin foto: maja suslin/scanpix

Foto: Maja Suslin / SCANPIX

Gotland2009-08-04 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
"Jag känner mig kränkt". Se där, ett påstående som sägs rätt ofta av rätt många svenskar. Inte så konstigt kanske att antalet JO-anmälningar (till Justitieombudsmannen) bara fortsätter att öka. Enligt nya uppgifter från bland andra Sveriges Television har antalet anmälningar ökat med 20 procent på fem år. Det kanske inte låter som någon lavinartat stor ökning, men det är trenden som är den viktiga, och tydliga. Medborgarna upplever sig utsatta för maktmissbruk, för rättsövergrepp och kränkningar. Och finner sig inte i det. Det är väl det sistnämnda som är nytt eller åtminstone värt att poängtera. Chefs-JO Mats Melin uttrycker det så här: "Medborgarna har en tilltagande och hälsosam bristande respekt för överheten."

Besparingar
Tidigare generationer har tigit och knutit handen i byxfickan, när makten gått dem emot, men det gör inte 70- och 80-talisterna. De säger emot, kräver sin rätt. Om de sedan har rätt är en annan sak, de är hursomhelst beredda att kämpa för sin sak. Men det handlar inte bara om förändringar i attityder, det har också att göra med hur myndigheterna förändrat och moderniserat sitt arbetssätt. Numera är kundperspektivet utbrett inte bara inom företagandet, utan också i vården och i myndighets-Sverige.
Som kund anser man sig - och anses man - ha rätt att klaga. Får man inte bra service eller får man en dålig vara, så säger man ifrån. Svårare än så är det kanske inte. Svenskarna har helt enkelt blivit bra på att klaga.
Men är det bara därför som det finns ett ökat antal anmälningar till JO? Nej, nog låter det som en väl enkel förklaring. Låt oss se vad JO mer har att säga om ökningen. Förutom den där hälsosamma bristen på respekt för myndigheter, menar Mats Melin att det också beror på besparingar hos myndigheterna. Mindre pengar kan leda till sämre eller rent av felaktiga beslut. Han vill dessutom slå ett slag för att det numera är lätt att anmäla. JO är inte många musklick bort.

Rättshaverist
Det är lätt att se ökningen av antalet anmälningar mot myndigheter som ett utslag av folks upprördhet. Ordet rättshaverist förekommer ofta lite nedsättande om de påstridiga personer som inte ger upp i första taget. Och då glömmer man att det faktiskt finns fog för väldigt många anmälningar. I stort som smått har kränkningar ägt rum. Sverige har blivit ett tuffare land att leva i. Välfärden har sitt pris. Alla trivs inte i likformigheten. Och den har visat sig svår att skaka av sig, även för en ganska respektlös borgerlig regering.
Lika villkor, centerpartiets fina paroll, är något helt annat än socialdemokratisk likformighet. Lika villkor ger en grund, sedan får man bygga vidare själv. Inte helt bortkopplad från statens hjälp, men med eget ansvar. Skapa lika villkor, det borde JO skriva i sina svar med en tydig adress till myndigheterna som har en tendens att vilja se ner, se över och se bort. Det har till exempel många homosexuella fått erfara, men också funktionshindrade och invandrare. Myndigheternas önskan att allt och alla ska vara likformiga slår ständigt till. Och då har man rätt att känna sig kränkt. Och anmäla det.

Trygghet
Det JO tar upp har ytterligare en allvarlig aspekt. Den att myndigheterna kanske inte har de resurser längre som krävs för en kvalificerat rättsäker hantering av sina ärenden. Besparingarna i den statliga och kommunala myndighetsvärlden har i så fall ett pris i förlorad trygghet och rättsäkerhet för oss medborgare. Det är något som borde få bland andra justitieministern att se till att en ordentlig och allsidig analys görs om hur myndigheterna sköter rättssäkerheten. Den ska det inte tummas på.



Läs mer om