Kan ett "schystare språk" hjälpa kristdemokraterna in i debatten?
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Poängen är att signalera att partiet jobbar för ett mänskligare och varmare samhälle, säger pressekreteraren Catrin Rising till tidningen Dagens Media.
Nackdelen med alltför öppna budskap är att det inte går att kontrastera mot en annan inställning. Man kan undra vilket parti som går fram med budskapet att de vill ha ett kallare och omänskligt samhälle?
Kristdemokraterna har ett behov av att visa att de får gehör för sin politik i regeringen. Kampanjen handlar rent konkret om att berätta om civilkuragelagstiftningen som utreds, det kommunala vårdnadsbidraget, psykiatrisatsningen som är på gång och investeringsstödet för äldreboenden. Varför just dessa frågor är schystare än andra framgår däremot inte.
Däremot finns det anledning att undra hur schyst partiet egentligen agerade i valrörelsen när det vidlyftigt ställde i utsikt både sänkt bensinskatt och låg kommunal avgift istället för fastighetsskatten. Det blev ju inte riktigt så bra som utlovat.
I opinionsmätningarna går kristdemokraterna kräftgång just nu. Inte alldeles oförtjänt, ska tilläggas.